کد خبر : 267272 تاریخ : ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۵ فروردين - 04:06
نقش "اینترلوکین" در مصونیت از کرونا منبع: نیوزویک / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- گلبول های سفید خون نقش مهمی در دفاع در برابر عوامل بیماری زا دارند.

در اوایل همه گیری، تیمی از ایمونولوژیست ها از موسسه ایمونوبیولوژی و اپی ژنتیک ماکس پلانک در فرایبورگ و پزشکان از مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ برای پی بردن به اطلاعات بیشتر در مورد مصونیت در افرادی که از عفونت های کرونا بهبود می یابند، متحد شدند.

این مطالعه درگیری ناشناخته اینترلوکین 33، یک سیگنال هشدار مهم را در زمانی نشان می دهد که سلولهای ایمنی برای دومین بار در معرض کرونا قرار می گیرند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، دانشمندان و پزشکان در سراسر جهان تلاش های زیادی برای درک بیماری ناشی از ویروس انجام دادند.

در آخرین مطالعه مشترک خود، محققان از موسسه ایمونوبیولوژی و اپی ژنتیک ماکس پلانک در فرایبورگ و پزشکان از مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ از ویژگی جدید ایمنی کرونا رونمایی کردند که می تواند برای درمان های آینده تأثیراتی داشته باشد.

"اریکا پیرس"، سرپرست گروه مؤسسه ایمونوبیولوژی و اپی ژنتیک ماکس پلانک می گوید: ما مطالعه را در مرحله بسیار ابتدایی همه گیری در سال 2020 آغاز کردیم؛ در حالی که اطلاعات زیادی در مورد پاسخ ایمنی پس از عفونت شناخته نشده بود. هدف ما بررسی توسعه ایمنی در افراد بهبود یافته از کرونا بود.

عفونت با کرونا باعث ایجاد پاسخ ایمنی پیچیده ای می شود که برای ایجاد ایمنی در برابر ویروس لازم است. به زبان ساده، دو شاخه پیوند یافته از سیستم ایمنی بدن ما برای جلوگیری از عفونت مجدد باید ویروس را به خاطر بسپاریم، یعنی سلول های B تولید کننده آنتی بادی و سلول های T حافظه.

درک چگونگی این اتفاق در عفونت برای کنترل بیماری همه گیر کرونا کلیدی و برای موفقیت تلاش های واکسیناسیون حیاتی است.

برای این مطالعه، تیم نمونه های خون 155 فردی را که بیشتر بیماری خفیف داشتند بررسی کرد. آنها میزان آنتی بادی علیه پروتئین سنبله کرونا را اندازه گیری کردند و دریافتند که بیماران بیش از دو ماه پس از عفونت، سطح بالایی از آنتی بادی را حفظ می کنند و این نشان می دهد که در برابر عفونت مجدد محافظت می شود.

"پتیا آپوستولووا" پزشک و محقق در آزمایشگاه "اریکا پیرس" می گوید: ما فکر می کردیم این بسیار دلگرم کننده است، اما همچنین می خواستیم بهتر درک کنیم که سیستم ایمنی بدن در برابر برخورد دوم با ویروس چگونه واکنش نشان می دهد.

هنگامی که در خون فردی که از بیماری بهبود یافته یا واکسینه شده است، آنتی بادی کافی و سلول های T حافظه وجود داشته باشد، به ایمنی موثر در برابر ویروس می رسد.

برای آزمایش چگونگی این اتفاق پس از کرونا تیم تحقیقاتی سلول های خونی شرکت کنندگان را که دارای آنتی بادی علیه کرونا بودند، در معرض بخشی از ویروس قرار داد. آنها مشاهده کردند که سلولهای T حافظه ایجاد شده و به سرعت به پروتئینهای ویروسی پاسخ می دهند.

ما پانل وسیعی از مولکول ها را اندازه گیری کردیم که سلول های ایمنی بدن ما برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند. برای ما بسیار جالب بود که از بین همه این اندازه گیری ها، میزان اینترلوکین 33 نزدیکترین مقدار با آنتی بادی های افراد بود و فعال کردن سلول های T حافظه آنها توضیح می دهد.

 اینترلوکین 33 (IL-33) توسط سلولهایی آزاد می شود که در محیط خود احساس خطر می کنند و قبلاً به بیماری مزمن ریه مرتبط بوده است.

IL-33 می تواند با فعال کردن سلولهای T و ایجاد تولید آنتی بادی اثرات مفیدی داشته باشد، اما همچنین می تواند باعث التهاب ریه شود. برای اولین بار، این مطالعه ارتباط IL-33 را با ایمنی به کرونا مرتبط کرده است.

"کورنلیوس والر" از مرکز پزشکی دانشگاه فرایبورگ می گوید: ما معتقدیم که اینترلوکین 33 که به طور معمول به عنوان یک زنگ خطر تولید می شود، می تواند پیوند مهمی بین محافظت و شدت بیماری باشد. در واقع با تجزیه و تحلیل داده های عمومی سلول های ریوی گرفته شده از بیماران در طی عفونت کرونا محققان توانستند نشان دهند كه اینترلوكین 33 در ریه های آنها تولید شده است. با این حال، شناسایی پیامدهای این یافته ها همچنین در زمینه آسیب بافت ریه پس از عفونت های شدید کرونا نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

"والر" گفت: ما خیلی سریع توانستیم این را از طریق این هم افزایی خارق العاده بین پزشکان با تجربه در مراقبت از بیماران کرونا و متخصصان در زمینه ایمونولوژی کشف کنیم. محققان امیدوارند که این مطالعه بتواند راه را برای درک بهتر ایمنی کرونا و سایر عفونت های ویروسی هموار کند.

 

چهارشنبه ۱۴ آوریل ۲۰۲۱     

(برابر با ۲۵ فروردین ۱۴۰۰)