کد خبر : 267269 تاریخ : ۱۴۰۰ سه شنبه ۲۴ فروردين - 20:08
هجوم مشکلات روانی در پساکرونا مصطفی مهرآیین / روان شناس

نوآوران آنلاین- طی یک سال اخیر بسیاری از خانواده ها برخی از اعضای شان را به دلیل کرونا از دست داده اند.

کرونا تاکنون آمار بالایی از مرگ و میر را به خود اختصاص داده است و متناسب با این آمار بالا مردم ما از نظر روانی دچار مشکلات بسیاری شده اند؛ مشکلاتی که تا سال ها در آن ها باقی خواهد ماند و باید با آن زندگی کنند.

بیماری های جسمی پس از طی یک دوره درمانی، رفع می شوند اما مشکلات روانی تا مدت ها در فرد باقی می مانند و درمان دارویی ساده ای ندارد و باید زمان بگذرد و افراد بسیار تلاش کنند تا در کنار مشاوره های متخصصان از این مرحله سخت عبور کنند.

مشکل اختلال در سلامت روان از جمله اتفاقات تلخی است که از زمان شیوع کرونا در کشورمان با آن مواجه هستیم.

شاید در نگاه نخست ساده به نظر برسد و افراد نیازی به قرار گرفتن تحت مشاوره های روانی احساس نکنند، اما شاید اغراق نباشد اگر اذعان کنیم که اختلالات روانی می توانند بسیار حاد باشند. البته از روز نخست حاد نیستند، اما گذر زمان و وخیم تر شدن شرایط نشان از آن دارد که باید حتما مورد توجه و رسیدگی قرار گیرند و در این زمینه باید مسؤولان و خانواده ها آگاهانه اقدام به رفع مشکلات روحی کنند و اجازه ندهند که شرایط بدتر شود.

یکی از مشکلاتی که در زمینه درمان اختلالات روانی مطرح می باشد این است که افراد نمی خواهند بپذیرند دچار مشکل شده اند و حالات و رفتارهای شان ناشی از اختلالات روانی است. این امر شرایط را سخت تر می کند و موجب می شود این بیماری های روحی گسترده تر شوند و مشکلات بسیاری عارض شود.

کرونا واقعاً شرایط سخت روحی برای افراد ایجاد کرده است و باید به فکر این باشیم که به نحوی خدماتی در قالب مشاوره های روان شناسی به اقشار مختلف به ویژه افرادی که عزیزی را در این زمینه از دست داده اند ارائه دهیم.

به اعتقاد من در این زمینه باید مسؤولان اهتمام ورزند تا شاهد سونامی مشکلات روانی در پساکرونا نباشیم. این طور که به نظر می رسد با هجومی از مشکلات روانی در پساکرونا مواجه خواهیم شد و باید اجازه ندهیم شرایط بدتر از این شود.