کد خبر : 266483 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۸ اسفند - 20:23
ضرورت کنترل و متعادل‌سازی قیمت‌ها علی سعدوندی / اقتصاددان

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین مسائلی که اقتصاد کشور ما را تحت تاثیر قرار داده، نوسانات ارزی است.

ارز همواره عامل مهمی در شرایط اقتصادی ایران بوده است؛ به نحوی که می توان اذعان داشت با هر نوسان در این بازار، مشکلات بسیاری در زمینه تورم و قیمت ها در اقتصاد ما ایجاد خواهد شد.

همان طور که طی سال های اخیر شاهد بوده ایم ارز همچون لوکوموتیوی بوده که اقتصاد ایران را هدایت کرده است. هر چه میزان نرخ ارز بالاتر رود، در داخل شاهد تورم بالایی خواهیم بود.

به اعتقاد من باید اقتصاد را به جایی برسانیم که ارز، نقش تعیین کننده ای در آن نداشته باشد.

اگر این اتفاق بیافتد قطعاً وقتی که ارز دچار تلاطمات قیمتی می شود نیز قیمت کالاها تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و تورم رشد نخواهد یافت.

بخش اعظمی از علل بروز گرانی ها در اقتصاد ما ریشه در نرخ ارز دارد و با افزایش آن شاهد بالا رفتن کلیه قیمت ها در همه بازارها بودیم.

البته باید گفت در بسیاری از موارد نیز گرانی ها بدون منطق خاصی و فقط با دستاویز قرار دادن نوسانات ارزی صورت گرفته است.

در بسیاری از بازارهای اقتصادی ایران شاهد هستیم که حتی زمانی که کالایی قبل از نوسانات ارزی خریداری شده است نیز به محض تغییرات نرخ دلار وارد کانال قیمتی جدید می شود. در چنین شرایطی می توان به جرأت اذعان داشت که علت اصلی بروز گرانی ها در نتیجه افزایش نرخ ارز چندان از منطق علمی و عقلی پیروی نمی کند.

یکی از دلایل این که دولت مجبور شد ارز 4200 تومانی را در اختیار واردکنندگان قرار دهد برای این بود گرانی اتفاق نیافتد که متاسفانه شاهد بودیم مؤثر واقع نشد و گرانی ها همچنان با قوت تداوم یافتند و روز به روز شرایط قیمتی در بازارهای مختلف بدتر شد.

این طور که اعلام شده است در سال آینده نیز این روال صورت خواهد گرفت و همچنان باید قیمت ها قاعدتاً کنترل شوند. امیدواریم مسؤولان شرایط را به گونه ای رقم بزنند که وجود چند نرخ برای ارز مشکل آفرین نباشد و بتوانیم قیمت ها را کنترل کنیم تا مردم کمتر آسیب ببینند.