کد خبر : 266381 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۱۵ اسفند - 23:59
درمان HIV به جلوگیری از سل فعال کمک می کند منبع: HealthDay / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- درمان ضد ویروسی (ART) با کاهش فعال سازی پاسخ ایمنی بدن، خطر ابتلا به سل فعال سل (TB) را در افرادی که به HIV-1 آلوده اند نیز کاهش می دهد. این یافته ها می تواند به بهبود درمان هر دو بیماری در آینده کمک کند.

سل همچنان مهمترین عامل باکتریایی مرگ و میر در سراسر جهان است و عفونت همزمان با HIV بزرگترین عامل خطر برای ایجاد یک عفونت فعال است. اما مشاهده شده است که افرادی که ART مصرف می کنند کمتر دچار عفونت سل نهفته می شوند و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی هستند.

محققان مؤسسه "فرانسیس کریک" و مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی "ولکام" در دانشگاه "کیپ تاون" چندین سال است که در حال تحقیق در مورد ارتباط این دو بیماری هستند. در آخرین مطالعه خود که در Frontiers in Immunology منتشر شد، آن ها رویکرد 3 مرحله ای را برای برداشتن اتصال انجام دادند.

در مرحله اول، این تیم تجزیه و تحلیل گسترده تری از خون افراد مبتلا به عفونت سل نهفته و HIV-1 را در طی شش ماه اول ART انجام داد. آنها افت قابل توجهی در فعالیت سیگنالینگ التهابی سلولهای ایمنی مشاهده کردند. این نیز با تجزیه و تحلیل بیشتر از نمونه های پلاسما پس از شش ماه ART گرفته شد که کاهش حضور مارکرهای التهابی را نشان داد.

در مرحله آخر، محققان روی 30 بیمار تمرکز کردند و برای درک بهتر تغییر مارکرهای التهابی، تجزیه و تحلیل مالتی پلکس بسیار دقیق از پلاسمای خون آنها را انجام دادند. آنها با گذشت زمان کاهش مداوم در غلظت IL-1alpha و IL-1beta پیدا کردند.

در مجموع ، نتایج آنها نشان می دهد که کاهش خطر سل فعال را می توان با کاهش پاسخ های ایمنی التهابی در طول درمان با ART توضیح داد.

"کاتالین ویلکینسون" محقق اصلی آزمایشگاه آزمایشگاهی در کریک و دانشگاه کیپ تاون و اولین نویسنده این مطالعه، گفت: مطالعه ما مزایای اضافی اطمینان از دسترسی افراد مبتلا به HIV به ART را نشان می دهد، به ویژه در کشورهایی که شیوع هر دو عفونت بسیار بالاتر است.

اکنون که مکانیسم های بیولوژیکی این ارتباط را درک کردیم، می توانیم راهکارهای درمانی و پیشگیری را برای هر دو بیماری بهتر اطلاع دهیم.

این پروژه تحقیقاتی پس از آنکه کاتالین این ایده را به چالش داده های کریک هدایت کرد، محققان سراسر مؤسسه را با متخصصان سیستم های زیست اطلاعات و آمار و زیست محاسبات علمی و رویدادهایی به سبک هکاتون گرد هم می آورد. وی سپس داده های اولیه را در نشست علمی پاییزی موسسه سالانه ارائه داد و منجر به ایجاد گروه ها و امکانات بیشتر در کریک شد تا از پشتیبانی و تخصص آنها وام دهند.

این تیم تحقیق در مورد زیست شناسی پشت ویروس HIV و سل را ادامه خواهد داد از جمله یک پدیده جالب که آنها به عنوان بخشی از این مطالعه مشاهده کردند. آنها قصد دارند جزئیات بیشتری را در مورد افزایش مشاهده شده در مسیر متابولیسم که می تواند به اختلال اندوتلیال (تنگ شدن رگهای خونی بزرگ در سطح قلب) مرتبط با عفونت HIV مرتبط باشد و همچنین افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی را بررسی کنند.

"رابرت ویلکینسون"، رهبر گروه آزمایشگاه "سل کریک" گفت: درک بیشتر ما از سل در افرادی که به ویروس اچ آی وی مبتلا هستند ، می تواند منجر به بهبود روش های درمانی برای هر دو بیماری شود. بی نظمی سیستم ایمنی بدن در دراز مدت می تواند به بسیاری از قسمت های بدن آسیب برساند، بنابراین هدف از درمان های آینده این است که بتوانیم سل و اچ آی وی را با عوارض جانبی کمتری برای افراد کنترل کنیم.

 

شنبه ۶ مارس ۲۰۲۱           

(برابر با ۱۶ اسفند ۱۳۹۹)