کد خبر : 266348 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۳ اسفند - 05:42
داروی کاهش وزن برای بیماران دیابتی منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بر اساس مطالعه جدیدی که در "لانست" منتشر شده است، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با تزریق هفتگی داروی موفقیت آمیز Semaglutide تحت درمان قرار گرفتند، توانستند به طور متوسط ​​تقریباً 10 کیلوگرم کاهش وزن داشته باشند.

به رهبری "ملانی دیویس" استاد پزشکی دیابت در دانشگاه لستر و مدیر مرکز دیابت لستر این مطالعه نشان داد که دو سوم بیماران دیابتی نوع 2 که با تزریق هفتگی دوز 2.4 میلی گرم "سماگلوتید" تحت درمان قرار گرفتند قادر به از دست دادن حداقل 5 درصد از وزن بدن خود بودند و به طور قابل توجهی در کنترل قند خون به دست آوردند.

بیش از یک چهارم بیماران توانستند بیش از 15 درصد از وزن بدن خود را از دست بدهند یعنی بسیار بالاتر از آنچه که در مورد سایر داروهای تجویز شده در افراد دیابتی مشاهده شده است.

پروفسور "ملانی دیویس" گفت: این نتایج هیجان انگیز است و دوره جدیدی را در مدیریت وزن در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان می دهد آن ها یک تغییر الگوی واقعی در توانایی ما در درمان چاقی را نشان می دهند، نتایج ما را به آن چه که با جراحی تهاجمی بیشتر می بینیم نزدیک می کند.

همچنین بسیار دلگرم کننده است که همراه با کاهش وزن شاهد بهبودهای واقعی در سلامت عمومی با بهبود قابل توجه در نمرات عملکرد فیزیکی، فشار خون و کنترل قند خون هستیم.

این آزمایش جهانی چند مرکز در 149 سایت در 12 کشور در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، خاورمیانه، آفریقای جنوبی و آسیا انجام شده است که شامل 1،210 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 است که درمان فعلی آن ها کنترل کافی قند خون نبوده است، به عنوان مثال از طریق رژیم غذایی و ورزش یا استفاده از متفورمین و سایر داروهای کاهنده گلوکز که برای کنترل بیماری استفاده می شوند.

این یکی از نمونه کارهای مطالعاتی است که به عنوان بخشی از اثر درمان سماگلوتید برای افراد مبتلا به برنامه چاقی (STEP) انجام شده است. پروفسور دیویس در هر چهار آزمایش بالینی STEP مربوط به Semaglutide برای مدیریت وزن تاکنون انجام شده است، جایی که نشان داده شد این دارو برای کمک به بیماران در کاهش وزن متوسط ​​بین 10 کیلوگرم و 17 کیلوگرم وزن بدن است.

اضافه وزن یا چاقی نقش مهمی در دیابت نوع 2 دارد. بسیاری از بیماران می توانند دیابت نوع 2 خود را با استفاده از یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و استفاده از داروهایی برای کنترل قند خون یا دستیابی به کنترل قند خون کنترل کنند اما برای اقلیت قابل توجهی از بیمارانی که علی رغم این روش ها پیشرفت زیادی مشاهده نکرده اند، سمی گلوتید یک پیشرفت امیدوار کننده است.

 

چهارشنبه ۳ مارس ۲۰۲۱           

(برابر با ۱۳ اسفند ۱۳۹۹)