کد خبر : 266264 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۰ اسفند - 02:16
آزمایش خون نشانگر اولیه کرونای شدید است منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- هنگامی که بیماران مبتلا به کرونا به اتاق های اورژانس می رسند، روش های کمی وجود دارد که پزشکان پیش بینی کنند کدام یک از آن ها به شدت بیمار می شوند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند و کدام یک از آن ها بهبود سریع دارند.

تحقیقات جدید "ییل" به آن ها کمک می کند تا سرنخ های مهم اولیه را شناسایی کنند. در یک مطالعه اخیر، محققان گزارش دادند که یک سری نشانگرهای زیستی یا سیگنال های بیولوژیکی مرتبط با فعال شدن گلبول های سفید خون و چاقی می توانند نتایج شدید را در بیماران کرونا پیش بینی کنند.

این یافته ها در نسخه Blood Advances در تاریخ 26 فوریه منتشر شده است.

دکتر "هیونگ چون" استادیار پزشکی در گفت: بیمارانی که سطح بالایی از این مارکرها را دارند، بیشتر شبیه این است که در بخش مراقبت های ویژه نیاز به مراقبت داشته باشند به تهویه هوا احتیاج داشته باشند یا به علت کرونا خود از بین بروند.

پیش از این، چند مطالعه آزمایشگاهی شاخص های احتمالی کرونای شدید را شناسایی کرده بود از جمله سطحD-dimer ، اندازه گیری انعقاد خون و سطح پروتئین های معروف به سیتوکین ها که به عنوان بخشی از پاسخ های التهابی در بدن آزاد می شوند. با این حال تاکنون هیچ نشانگر آزمایشگاهی نمی توانست پیش بینی کند که بیماران مبتلا به کرونا سرانجام قبل از نشان دادن علائم و نشانه های بالینی بیماری شدید به شدت بیمار می شوند.

برای مطالعه جدید، محققان "ییل" از پروفایل پروتئومیک (صفحه ای برای پروتئین های متعدد درون خون) برای تجزیه و تحلیل نمونه های گرفته شده از 100 بیمار که در سطوح مختلف شدت کرونا تجربه می کنند، استفاده کردند. در همه موارد، نمونه های خون در روز اول پذیرش بیماران جمع آوری شد.

محققان همچنین داده های بالینی را برای بیش از 3000 بیمار مبتلا به کرونا در سیستم بیمارستان "ییل نیوهاون" را تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها دریافتند که پنج پروتئین (مقاومت ، لیپوکالین2 ،HGF ،IL-8  و G-CSF) که با نوتروفیل ها (نوعی گلبول سفید خون) در ارتباط هستند، در بیماران کرونایی که بعداً به شدت بیمار شدند، افزایش یافته است.

بسیاری از این پروتئین ها قبلاً با چاقی در ارتباط بودند اما با کرونا یا سایر بیماری های ویروسی ارتباط نداشتند.

به طور قابل توجهی، نشانگرهای زیستی نوتروفیل بالا برای بیمارانی که علائم جدی تری را تجربه می کنند، قبل از ظاهر شدن این علائم مشهود بود.

تمام بیماران کرونا که در ICU بستری یا منتقل شدند دارای مارکرهای فعال سازی نوتروفیل بودند، در حالی که این نشانگرهای زیستی برای بیمارانی که هرگز به بیماری شدید مبتلا نشده اند کم باقی مانده است. هیچ یک از بیماران با سطح نشانگر زیستی نوتروفیل پایین فوت نکردند.

 

دوشنبه ۱ مارس ۲۰۲۱            

(برابر با ۱۱ اسفند ۱۳۹۹)