کد خبر : 266208 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۸ اسفند - 21:03
درایتی در گفت‌و‌گو با نوآوران: رقابت‌های انتخاباتی به دور از شعارهای پوپولیستی باشد یکی از مهم ترین مسائلی که همواره هنگام انتخابات با آن مواجه هستیم شعارهای پوپولیستی است که در هر دوره ای برخی از نامزدها عنوان کرده اند.

نوآوران آنلاین- جنس این شعارها به گونه ای است که از همان ابتدا مشخص می شود قابل تحقق نیستند و امکانات و ظرفیت های کافی برای جامه عمل پوشاندن به آن ها وجود ندارد و فقط مصرف اش مربوط به زمان انتخابات است که نامزدها با یک دیگر به رقابت می پردازند.

البته در حال حاضر مردم نیز نسبت به این نوع شعارها آگاه هستند و می دانند که برخی افراد چنین مسائلی را با هدف جلب رأی مردم مطرح می کنند و مشخصاً از قدرت کافی برای تحقق آن ها برخوردار نیستند.    

تداوم این شعارهای عوام فریبانه در حال حاضر مردم را رنج می دهد و گوش جامعه پر است از شنیدن چنین وعده هایی که هیچ گاه نیز عملیاتی نمی شوند.

در همین خصوص به گفت و گو با حجت الاسلام مصطفی درایتی، مشاور رئیس دولت اصلاحات پرداختیم. 

درایتی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: حدود 3 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است و در این مدت جریان های سیاسی باید با یک دیگر به رقابت بپردازند تا بتوانند اعتماد اکثریت مردم را جلب کنند. این نکته قابل تأمل است که رقابت ها باید به دور از هر گونه تنش و دوقطبی سازی فضای جامعه صورت گیرد تا در عین برگزاری انتخاباتی پر شور و نشاط، آرامش جامعه خدشه دار نشود.

وی افزود: همواره این گونه تصور شده است که اگر  فضا دو قطبی شود انتخابات پرشورتر می شود و مردم تمایل بیشتری برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت. این در حالی است که برعکس هر چه فضای کشور مشوش تر شود، تخریب و سیاه نمایی علیه یک دیگر افزایش می یابد که این اتفاق به نو به خود عامل بروز بسیاری از مشکلات خواهد بود. قطعاً در فضایی که افراد به تخریب یک دیگر می پردازند هر دو جریان سیاسی رقیب در نظر مردم بد جلوه می کنند و نگاه مردم نسبت به هر دو جناح تغییر می کند و حس بدبینی در جامعه گسترش می یابد.

مشاور رئیس دولت اصلاحات تأکید کرد: بیش از هر زمان دیگری باید افراد و جریان های سیاسی تلاش کنند تا آرامش در کشور برقرار شود و مردم در فضایی سالم اقدام به گزینش نامزد موردنظرشان کنند. طبیعتاً ایجاد حس بدبینی نسبت به مسؤولان به صلاح کشور نیست و مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد. نامزدهای انتخاباتی باید این نکته را در نظر داشته باشند که در زمان رقابت های انتخابات توجه خاصی نسبت به وحدت و انسجام ملی داشته باشند و از هر گونه اظهارنظری که در تضاد با مصالح ملی است پرهیز نمایند.

درایتی با ابراز تأسف از ناامیدی گسترش یافته در جامعه در میان مردم عنوان کرد: متاسفانه مردم دیگر امیدی به بهبود اوضاع ندارند. در چنین شرایطی معمولاً نامزدها اقدام به وعده ها و شعارهایی می کنند که مردم به آن ها نیاز دارند، اما متاسفانه قادر به تحقق آن ها نیستند و همین امر بر شدت بی اعتمادی نسبت به مسؤولان می افزاید. طی دوره های اخیر این روند در پیش گرفته شده است و به همین دلیل مردم حتی امید ندارند که مشکلات شان از مسیر صندوق های رأی نیز رفع شود و نمی دانند که نامزدها انگیزه کافی برای حل مشکلات دارند یا خیر که مجموعه ای از این مسائل موجبات دلسردی مردم را فراهم می کند. در چنین شرایطی باید مسؤولان تلاش کنند تا از یک سو فضا را آرام کنند و از دیگر سو نیز به نحوی مشکلات را رفع کنند که امید از دست رفته بازگردد.

وی همچنین به برخی شعارهای عوام فریبانه اشاره کرد و گفت: همواره هنگام انتخابات شاهد شعارهای پوپولیستی برخی نامزدها هستیم تا به این ترتیب مردم را با خود همراه کنند. برخی از این شعارها به میزان پرداخت های نقدی در قالب یارانه به مردم معمولاً عنوان می شود. هر از گاهی شاهد این هستیم که نامزدها اعلام می کنند در صورت رأی مردم و موفقیت در انتخابات، رقم ریالی یارانه ها را افزایش می دهند. این امر نه تنها کمک به مردم نیست بلکه برعکس موجب بروز مشکلات بسیاری می شود که نتیجه اش جز گرانی و تورم نیست. به همین جهت باید تاکید کرد که مردم دیگر فریب شعارهای پوپولیستی را نمی خورند و فردی را برای تصدی جایگاه مهم ریاست جمهوری برمی گزینند که بتواند به دور از هر گونه عوام فریبی، اقداماتی در زمینه رفع مشکلات مردم انجام دهد.