کد خبر : 266015 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲ اسفند - 00:34
نقش اساسی پروتئین در بروز چاقی منبع: گلوبال نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- با تبدیل شدن چاقی به یک مسأله رو به رشد در سراسر جهان (در طول نیم قرن اخیر تقریباً سه برابر شده است) دانشمندان در تلاش اند درک بهتری از وضعیت در سطح مولکولی داشته باشند.

اکنون تحقیقات جدید به هدایت دانشمندان UC سانفرانسیسکو نشان می دهد که یک پروتئین به تنهایی می تواند در افزایش وزن نقش بسیار بزرگی داشته باشد.

همان طور که در Nature Metabolism گزارش شد، دکتر "دیوید روگرو" و همکارانش دریافتند موش هایی که در آن ها فعالیت پروتئینی به نام eIF4E کاهش می یابد وزن شان نسبت به دیگر موش ها افزایش می یابد، حتی اگر همه موش ها رژیم پرچربی داشته باشند.

دکتر "دیوید روگرو" گفت: پروتئین eIF4E نقشی اساسی در آغاز سنتز پروتئین دارد و در تمام سلول های بدن یافت می شود. طی فرآیندی، رشته های RNA پیام رسان(mRNA)  دستورالعمل های ساخت پروتئین را از ژن ها به ریبوزوم ها منتقل می کنند و ماشین های سلولی پروتئین ها در آن ها ساخته می شوند. در موجودات زنده eIF4E  یک قسمت کلیدی از یک مجموعه را تشکیل می دهد که در انتهای هر رشته mRNA به کلاه متصل می شود و mRNA را به سمت ریبوزوم هدایت می کند. بنابراین eIF4E برای تولید کلیه پروتئین ها ضروری است.

گروه تحقیقاتی دکتر "دیوید روگرو" کشف شگفت انگیزی کرد که موش هایی که از نظر ژنتیکی اصلاح شده اند و فقط یک نسخه از ژن برای eIF4E را حمل می کنند و بنابراین تنها نیمی از پروتئین eIF4E موجود در موش های معمولی هنوز قادر به سنتز پروتئین ها هستند و به طور معمول تولید می شوند.

اما تیم دکتر "دیوید روگرو" بررسی کردند که آیا ممکن است اثرات ظریف تری از حذف eIF4E در برخی شرایط زندگی وجود داشته باشد.

چاقی وقتی ایجاد می شود که فرد انرژی بیشتری از آن چه نیاز دارد دریافت کند. به طور خاص، بیش از حد چربی های غذایی در اندام هایی مانند کبد به عنوان قطرات چربی شناخته می شود. در مقایسه با کبد موش های دیگر که از رژیم غذایی پرچربی استفاده می کردند، کبد موش های اصلاح شده eIF4E حاوی قطرات چربی بسیار کمتر و کوچک تر بود.

محققان کشف کردند که بسیاری از پروتئین های موجود در موش های اصلاح شده eIF4E نه تنها ذخیره چربی در کبد را کاهش می دهند، بلکه باعث افزایش متابولیسم لیپید می شوند. در اصل موش ها می توانند بیشتر بخورند و همچنین چربی بیشتری بسوزانند.

"روگرو" در این خصوص گفت: اگر هر نوع ماوس را روی تردمیل ها قرار دهید یا آن ها را در ماراتن اجرا كنید، موش های اصلاح شده eIF4E  همیشه پیروز می شوند آن ها می توانند ادامه دهند زیرا می توانند چربی ها را بسوزانند.

وی افزود: چاقی یک عامل خطر ابتلا به سرطان است و یافته های جدید مربوط به eIF4E دیدگاه جدید و جذابی را در مورد این پیوند ارائه می دهد. او امیدوار است که محققان نقش این عامل ترجمه را در چاقی، سرطان و رابطه این دو با عمیق تر بررسی کنند. 

 

شنبه ۲۰ فوریه ۲۰۲۱         

(برابر با ۲ اسفند ۱۳۹۹)