کد خبر : 265982 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ بهمن - 03:27
ارزیابی تأثیر داروی ضد افسردگی از طریق تحلیل توئیت های بیماران منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- امکان تجزیه و تحلیل داده های گسترده به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی فرصت های جدیدی برای درک بهتر رفتار کاربران آن ها فراهم می کند.

محققان برنامه پژوهشی انفورماتیک زیست پزشکی (GRIB) از UPF و مؤسسه تحقیقات پزشکی Hospital del Mar (IMIM) در بارسلونا و اسپانیا تغییرات رفتاری و زبانی را در توئیت های منتشر شده توسط اسپانیایی توسط کاربران مبتلا به افسردگی و مصرف داروهای ضد افسردگی شناسایی کردند .

افسردگی یکی از بیماری های روانی بسیار گسترده است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی این بیماری بیش از 322 میلیون نفر را در هر سنی تحت تأثیر قرار داده و یکی از مهمترین دلایل معلولیت در سراسر جهان است.

امکان تجزیه و تحلیل داده های گسترده به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی، فرصت های جدیدی را برای محققان فراهم می کند تا رفتار کاربران خود را بهتر درک کنند. در این مطالعه با استفاده از تکنیک های کلان داده و متن کاوی، دانشمندان توئیت هایی را توسط کاربرانی که ذکر کرده اند برای درمان اختلالات افسردگی دارو مصرف می کنند تجزیه و تحلیل کردند. هدف اصلی شناسایی اثرات ضد افسردگی از طریق تغییر زبان استفاده شده در توییت های آن ها یا نحوه استفاده این افراد از توئیتر بود.

در مطالعه قبلی، تیم محققان مشاهده کردند که کاربران توییتر که به طور بالقوه از افسردگی رنج می برند ویژگی های خاص رفتاری و زبانی را نشان می دهند.

برجسته ترین نتایج نشان داد در دوره هایی که کاربران اظهار داشتند تحت درمان دارویی ضد افسردگی قرار دارند، فعالیت توئیتری آن ها با پیام های طولانی تر اما ارسال پیام های کمتر در شب افزایش می یابد. آن ها همچنین با کاربران دیگر تعامل بیشتری داشتند (به عنوان مثال از طریق افزایش تعداد ذکرها در هر توییت که ممکن است نشان دهنده علاقه به تعامل با افراد دیگر باشد) و همچنین افزایش احساسات مثبت مربوط به خوشبختی و تعجب.

"آنجلا لیس" می گوید: ما می توانیم اظهار کنیم که الگوهای رفتاری افرادی که تحت درمان با داروهای ضد افسردگی هستند تغییر می کند و تمایل دارد شبیه افرادی باشد که از افسردگی رنج نمی برند.

انواع مختلفی از داروهای ضد افسردگی وجود دارد و این مطالعه به طور خاص بر روی مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین که متداول ترین داروی تجویز شده برای درمان افسردگی است، متمرکز است. ابتدا آن ها جدول زمانی کاربران را که از داروهای ضد افسردگی SSRI در توییت های خود ذکر کرده اند انتخاب کردند. "فرانچسکو رونزانو" توضیح می دهد: ما سپس تغییرات در ویژگی های رفتاری و زبانی را در توییت های ارسال شده در حالی که کاربران تحت درمان بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم که در مقایسه با توییت های ارسال شده توسط همان کاربران که احتمال مصرف این داروها کمتر بود.

استفاده از تکنیک های مبتنی بر کلان داده و متن کاوی که امکان شناسایی تغییر در نحوه تعامل کاربران در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر را فراهم می کند، می تواند فرصت های جدیدی را برای پیگیری و نظارت بر بیماران مبتلا به یکی از گسترده ترین موارد به ما ارائه دهد.

 

چهارشنبه ۱۷ فوریه ۲۰۲۱         

(برابر با ۲۹ بهمن ۱۳۹۹)