کد خبر : 265091 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ دي - 00:25
ابزار هوش مصنوعی برای درمان سرطان پروستات منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان مرکز تصویربرداری محاسباتی و تشخیص های شخصی (CCIPD) در دانشگاه Case Western Reserve یک ابزار هوش مصنوعی (AI) را برای تأیید میزان احتمال عود بیماری پس از درمان جراحی سرطان پروستات، از قبل تأیید کرده اند.

این ابزار که RadClip نام دارد، از الگوریتم های هوش مصنوعی برای بررسی انواع داده ها از اسکن MRI گرفته تا اطلاعات مولکولی استفاده می کند.

"لین لی" دانشجوی دکترای گروه مهندسی پزشکی در این زمینه گفت: این ابزار هوش مصنوعی می تواند به متخصصان اورولوژی، انکولوژیست ها و جراحان کمک کند تا برنامه های درمانی بهتری ایجاد کنند تا بیماران آن ها بتوانند دقیق ترین درمان را داشته باشند.

این ابزارRadClip  نام دارد و به پزشکان این امکان را می دهد تا میزان پرخاشگری سرطان و پاسخ به درمان را ارزیابی کنند تا بیمار بیش از حد تحت فشار خونی قرار نگیرند و از او کم کاری نکنند.

"لی" اولین محققی است که برای تأیید اعتبار این ابزار بررسی های بسیاری انجام داده است.

این مطالعه چند نهادی از ابزار RadClip AI برای اسکن قبل از عمل از تقریباً 200 بیمار که جراحان غده پروستات خود را به دلیل سرطان برداشته اند، استفاده کرده است. سپس نتایج آن را از سایر رویکردهای پیش بینی کننده و همچنین نتایج بیماران در سال های بعد مقایسه کرده است.

یکی از سؤالات مهم در مدیریت سرطان پروستات در مردان تحت عمل جراحی، شناسایی مواردی است که در معرض بالاترین خطر عود و مرگ ناشی از سرطان پروستات هستند، بنابراین می توان آن ها را برای درمان اضافی شناسایی کرد.

در حالی که ثابت شده است RadClip می تواند خطر عود بیماری را پیش بینی کند، آزمایشات بالینی برای اثبات این که این ابزار همچنین می تواند به شناسایی مردان تحت عمل جراحی کمک کند که از درمان اضافی نیز بهره مند می شوند، مورد نیاز است.

این روش شامل استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی تفاوت های ظریف در ناهمگنی و الگوهای بافت در داخل و خارج منطقه تومور در MRI قبل از عمل برای پیش بینی نتیجه بیمار پس از جراحی است.

"آنانت مدهابوشی" استاد بیوشیمی پزشکی مؤسسه دونل گفت: ما اطلاعات مختلفی را از اسکن رادیولوژیک مانند ام آر آی گرفته تا اسلایدهای نمونه آسیب شناسی دیجیتالی و داده های ژنومی جمع آوری و بررسی کردیم.

"مدهابوشی" افزود كه این مطالعه ارزش داده های تصویربرداری را نشان می دهد و نشان می دهد كه RadClip اطلاعات پیش آگهی بهتری نسبت به سایر ابزارهای متداول مانند نمره ارزیابی خطر ابتلا به سرطان پروستات (CAPRA) و آزمون سرطان پروستات رمزگشای مبتنی بر ژنوم ارائه می دهد.

داده های تولید شده از الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند برای پرداختن به دو حوزه بالینی مهم جراحی پروستات و مدیریت پس از عمل استفاده شوند. اطلاعات به دست آمده از تصاویر MRI قبل از عمل می تواند وجود و میزان سرطان در حاشیه تومورها را پیش بینی کند که به جراحان اجازه می دهد درباره میزان برداشتن بافت تصمیمات آگاهانه بگیرند. داده ها همچنین می توانند خطر عود سرطان را پیش بینی کنند بنابراین متخصصان انکولوژی می توانند تشخیص دهند که آیا بیمار پس از جراحی به درمان های کمکی مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی احتیاج دارد.

داشتن این اطلاعات قبل از جراحی ، زمان و مکان لازم را برای جراحان و متخصصان آنکولوژی برای تنظیم برنامه های درمانی و ارائه طرحی مناسب برای بیمار فراهم می کند.

 

شنبه ۱۶ ژانویه ۲۰۲۱

(برابر با ۲۷ دی ۱۳۹۹)