کد خبر : 265071 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۴ دي - 13:18
توسط نشر داستان انجام شد چاپ دو رمان ایرانی زنانه دو رمان «جانِ سرگشته‌ شلر» و «بی‌خاطره‌ها» از داستان‌نویسان زن ایرانی، توسط نشر داستان منتشر و راهی بازار نشر شدند.

نوآوران آنلاین- دو رمان «جانِ سرگشته‌ شلر» نوشته نادیه جعفری و «بی‌خاطره‌ها» اثر زیبا صحرایی به‌تازگی توسط نشر داستان منتشر و راهی بازار نشر شده‌اند.

«جانِ سرگشته‌ شلر»، دومین رمان نادیه جعفری است که پیش‌تر رمان تاریخی «عشق در روزگار غریب» را توسط همین‌ناشر به چاپ رسانده است.

جعفری در این‌کتاب، موضوعاتی از حوزه‌های جامعه‌شناسانه و روانشناسانه را با درنظر گرفتن عشق به‌عنوان وجه مشترک‌شان، بررسی کرده است. شخصیت اصلی این‌داستان، زنی به‌نام شلر است و عشقی هم که در قصه او بررسی می‌شود عشق شلر به فرش‌بافی، به مادرش و عشق به کاوه است. عشق به فرش او را با بی‌عدالتی مواجه می‌کند و عشق به مادر، او را با بیماری سخت و آنگاه مرگ مادر روبرو می‌کند. شلر ناکام از این عشق‌ها، برای فرار از رنج زندگی، عشق حل‌نشده‌ کاوه را مقابل خود می‌بیند. او با پذیرش زندگی همان‌طور که هست درد شدیدی می‌کشد و برای فرار از این‌درد، دلباخته تصویر و وهمی می‌شود که وجود واقعی ندارد.

رمان «جان سرگشته‌ شلر»، مملو از صدای زنان اقشار و طبقات مختلف جامعه است.

در بخشی از این‌رمان می‌خوانیم:

خانه ساکت بود و همه به‌جز شلر خواب بودند. کتاب شعر روی میز مطالعه بود. دستش برای خواندن آن پیش نرفت. نگاه به ساعت دیواری کرد. ساعت از یازده گذشته بود. نگاه کردن به ساعت حالش را به هم‌ریخت. ساعت دیواری را پایین آورد و آن را پشت کمد قایم کرد. دوباره پشت میز نشست. کتاب را ورق زد و مشغول خواندن آن شد. بیشتر جملات مبهم و متناقض بودند. یک جمله توجه او را به خود جلب کرد و چند بار آن را خواند:

تو مرا

عاشق می‌خواستی

من اما

خود را

آزاد می‌خواستم

این‌کتاب با ۱۵۰ صفحه، شمارگان ۴۰۰ نسخه و قیمت ۴۷ هزار تومان منتشر شده است.

رمان زنانه دیگری که نشر داستان به‌تازگی چاپ کرده، «بی‌خاطره‌ها» اثر زیبا صحرائی است. این‌رمان، اولین‌کتاب نویسنده‌اش است و فضایی فراواقع‌گرا دارد.

قصه «بی‌خاطره‌ها» درباره دختربچه‌ای است که با پدربزرگش در یک‌قبیله زندگی می‌کند. پدربزرگ با چیزهایی که از طبیعت می‌داند و براساس آیینی عرفانی، مرگ، زندگی و عشق را برای نوه‌اش تشریح می‌کند.

در بخشی از متن این‌کتاب هم آمده است:

چیزی که الان دقیق جریان داره، فقط یه خوابه، یه خواب شیرین یا یه کابوس تلخ و یا ترکیبی از این دو. هر آدمی به محض تولد، خوابش شروع میشه و تا لحظه‌ مرگ این‌خواب ادامه داره، تلخی یا شیرینی این‌خواب با روح هر کسی نسبت مستقیم داره، اگه روح آروم باشه و دوران تنش و برخورد خودش رو سپری کرده باشه، خواب‌ها عالی و رؤیایی ولی کمی پیچیده هستن. و اگه هنوز روح در مراحل ابتدایی باشه، خوابها پر از زد و خورد و تضادن! آدم وقتی می‌میره، از خوابی که توش بوده بیدار میشه و یک‌مکث کوتاه و دایره‌ای دیگر و شروع خوابی دیگر و البته هیچ آدمی هم بعد از بیدار شدن، دلش برای آدمای تو خوابش تنگ نمیشه ولی آدمای خوابش همچنان درگیر رفتن اون هستن! شاید یه روزی بیاد که مادری بعد از تولد نوزادش بهش بگه: « سلام، به خواب من خوش اومدی و یا اینکه تو زیباترین تصویر خواب من هستی کوچولو !» هر آدمی تنهاست و در تنهایی خودش داره تصویرسازی می‌کنه، هرچه روح صاف‌تر باشه، کیفیت خواب‌ها و تصویرسازی شفاف‌تره و چیزی که بهش می‌گیم زندگی با آرامش بیشتری جریان داره، تمام این کوه‌ها و درختان و چشمه‌های زلال و ماهی‌های قرمز و آدم‌های مهربان و سخاوتمند، همه و همه در رؤیای ما جاریه! ما آفریننده‌ی تصویرهای زندگی خود هستیم، آفریننده‌ای کوچک! در این‌دنیا همه‌چیز بر تعادل و نظم استواره، قانون دنیا بر هماهنگیه، هماهنگی با طبیعت آرامش میاره و آرامش باعث ایجاد احساس خوب و اتفاقات خوب میشه. اگه با این نظم همراه نشیم و هماهنگی و تعادل به هم بخوره، همه اتفاقات خوب، خود به خود نابود میشه، مثل ماشینی که توی اتوبان توقف کنه یا خلاف جهت حرکت کنه، در اون‌صورت هیچ‌اتفاق خوشایندی در انتظار خودش و دیگران نیست

این‌کتاب هم با شمارگان ۴۰۰ نسخه و قیمت ۴۷ هزار تومان به چاپ رسیده است.