کد خبر : 264597 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ دي - 18:00
تأکید بر ایجاد تناسب میان هزینه ها و درآمدهای کشور جمشید عدالتیان / عضو اتاق بازرگانی

نوآوران آنلاین- یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی که طی سال های اخیر در کشور ما اجرا شد، هدفمندی یارانه ها بود که در نتیجه آن مبلغی ماهیانه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

این شرایط تا اکنون ادامه یافته است، اما با این تفاوت که با رقم یارانه یک خانواده 4 نفره نمی توان حتی برای یک هفته مواد غذایی موردنیاز برای خانواده را تهیه کرد.

اما اگر این رقم ها تجمیع شوند و دولت آن ها را در بخش های مهمی همچون حمل و نقل، خدمات درمانی، آموزشی و ... به کار گیرد بهتر خواهد بود و نیازهای بیشتری از مردم را می توانند در این صورت تامین کنند.

در شرایط کنونی بسیاری از بیماران نیاز به خدمات رایگان دارند که بهتر است دولت سیاست های این چنینی را در پیش گیرد.

برای تامین بودجه نیز باید دولت پرداخت یارانه نقدی را به گونه ای ساماندهی کند که حداقل اقشار ضعیف از آن برخوردار شوند و خانوارهایی که نیازی به این رقم اندک ندارند از دریافت یارانه شان انصراف دهند و این پول در محلی صرف شود که تامین کننده سود بسیاری از مردم جامعه مان شود.

این طور که در لایحه بودجه سال آینده مشخص شده است پرداخت یارانه ها به همین روال تداوم خواهد یافت و اگر همین لایحه به تصویب نمایندگان مجلس برسد تغییری در این زمینه صورت نمی گیرد.

باید دولت راه هایی برای کاهش هزینه های اداره کشور بیابد و اجازه ندهد که مجدد کسری بودجه در سال آینده نیز اتفاق بیافتد.

متاسفانه یکی از مشکلاتی که اقتصاد ایران از آن رنج می برد همین کسری بودجه است که اگر مسؤولان بتوانند شکاف میان هزینه ها و درآمدهای کشور را پُر کنند نگرانی ها از این بابت رفع می شود، اما اگر لایحه بودجه همین طور خوش بینانه تصویب شود و در تحقق درآمدها ناکام باشیم و در عین حال هزینه ها بالا باشد، کسری بودجه شدیدتری را تجربه خواهیم کرد.

به اعتقاد من دولت و مجلس نقش بسیار مهمی در رفع مشکلات اقتصادی کشور دارند و هر چه عملکردشان تناسب بیشتری با حال و روز فعلی اقتصاد کشورمان داشته باشد می توانیم امیدوار به روزهای خوبی باشیم که در انتظارمان است، اما اگر اشتباهات مدیریتی گذشته تکرار شود باید خود را آماده مواجهه با بحران های اقتصادی گسترده تر کنیم.