کد خبر : 264565 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ دي - 02:24
چگونه مغز ما حضور افراد را ردیابی می کند منبع: نوروساینس ‌نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- با افزایش موارد مبتلا به کرونا فاصله گرفتن از افراد از نظر جسمی اهمیت بیشتری یافته است. اکنون مطالعه جدید UCLA نشان می دهد که چگونه مغز شما به مکان ها هدایت می شود و شخص دیگری را در همان مکان کنترل می کند.

یافته ها حاکی از آن است که مغز ما یک کد مشترک برای مشخص کردن مکان های دیگر افراد در ارتباط با خود ما تولید می کند.

"نانتیا سوتانا" استادیار دانشگاه گفت: ما نحوه واکنش مغز ما را هنگام حرکت در فضای فیزیکی ابتدا تنها و سپس با دیگران بررسی کردیم.

وی که آزمایشگاه او نحوه شکل گیری مغز و یادآوری خاطرات را بررسی می کند، افزود: نتایج ما حاکی از این است که مغز ما یک امضای جهانی برای قرار دادن خود در جای شخص دیگری ایجاد می کند.

"سوتانا" و همکارانش بیماران صرعی را مشاهده کردند که مغز آن ها با استفاده از الکترود برای کنترل تشنج قبلاً با جراحی کاشته شده بود. این الکترودها در لوب تمپورال میانی، مرکز مغز متصل به حافظه و مشکوک به تنظیم ناوبری قرار داشتند دقیقاً مانند دستگاهGPS.

نویسنده اول "ماتیاس استانگل" دانشمند فوق دکترا در آزمایشگاه گفت: مطالعات قبلی نشان داده است که امواج مغزی با فرکانس پایین توسط سلول های عصبی در لوب گیجگاهی داخلی به جوندگان کمک می کند تا مکان خود را در هنگام حرکت در مکان جدید ردیابی کنند. ما می خواستیم این ایده را در افراد بررسی کنیم و آزمایش کنیم که آیا آنها می توانند دیگران را در نزدیکی خود نیز رصد کنند، اما با تکنولوژی موجود مانع آنها شد.

آزمایشگاه سوتانا با استفاده از جایزه 3.3 میلیون دلاری از سوی Brain مغز موسسه ملی بهداشت یک کوله پشتی ویژه اختراع کرد که حاوی رایانه ای است که به صورت بی سیم به الکترودهای مغز متصل می شود. این امر او را قادر ساخت تا افراد مورد تحقیق را مطالعه کند زیرا آنها به جای اینکه در دستگاه اسکنر مغز دراز بکشند یا به دستگاه ضبط متصل باشند، آزادانه حرکت می کردند.

در این آزمایش هر بیمار کوله پشتی را پوشید و به وی دستور داده شد که در یک اتاق خالی گشت و گذار کند، یک مکان پنهان پیدا کند و آن را برای جستجوهای بعدی به یاد بیاورد. در حین راه رفتن کوله پشتی امواج مغزی، حرکات چشم و مسیرهای عبور از اتاق را در زمان واقعی ثبت کرد.

هنگامی که شرکت کنندگان در اتاق جستجو می کردند، امواج مغزی آنها به شکلی متمایز جریان می یافت که نشان می دهد مغز هر فرد دیوارها و مرزهای دیگر را ترسیم کرده است. جالب اینجاست که امواج مغزی بیماران نیز وقتی که در گوشه ای از اتاق نشسته و دیگران را به محل لک مخفی نزدیک می کنند ، به همین شکل جریان می یابد.

این یافته حاکی از آن است که مغز ما همان الگوی تولید را برای ردیابی مکان ما و سایر افراد در یک محیط مشترک تولید می کند.

سوتانا که همچنین استادیار روان شناسی در کالج علوم و علوم UCLA و مهندسی زیستی در دانشکده فنی مهندسی هنری ساموئلی است گفت: فعالیت های روزمره ما را ملزم می کند که به طور مداوم در اطراف افراد دیگر در همان مکان حرکت کنیم. انتخاب کوتاه ترین خط امنیتی فرودگاه جستجوی فضایی در یک پارکینگ شلوغ یا جلوگیری از برخورد با شخصی در طبقه رقص را در نظر بگیرید.

در یک یافته ثانویه، تیم UCLA کشف کرد آن چه که ما به آن توجه می کنیم ممکن است بر نحوه نقشه برداری مغز از یک مکان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، امواج مغزی بیماران هنگام جستجوی نقطه پنهان قوی تر جریان می یافتند یا شاهد نزدیک شدن فرد دیگری به محل بودند نسبت به زمانی که آنها به سادگی در اتاق گشت و گذار می کردند.

محققان با تأمین بودجه NIH BRAIN از یک کوله پشتی ویژه برای کنترل بی سیم امواج مغزی بیماران صرع هنگام جستجوی یک مکان پنهان در یک اتاق مربع خالی استفاده کردند.

"استانگل" گفت: نتایج ما این ایده را پشتیبانی می كند كه تحت برخی شرایط ذهنی، این الگوی امواج مغزی ممكن است به ما در شناخت مرزها كمك كند. در این حالت، این زمانی بود که مردم بر روی هدفی متمرکز شده و به دنبال چیزی بودند.

مطالعات آینده نحوه واکنش الگوهای مغزی افراد را در موقعیت های اجتماعی پیچیده تر از جمله خارج از آزمایشگاه کشف خواهد کرد. تیم UCLA این کوله پشتی را برای تسریع در کشف مغز و اختلالات مغزی در اختیار سایر محققان قرار داده است.

 

دوشنبه ۲۸ دسامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۸ دی ۱۳۹۹)