کد خبر : 253305 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۳ آبان - 18:01
کاهش ساعات کاری موجب شلوغی در زمان های خاص می شود آلبرت بغزیان / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- کرونا امروزه به مهم ترین و ترسناک ترین مسائل جوامع بشری و به ویژه جامعه ما تبدیل شده است.

طبیعی است ویروسی که قادر به انتقال با سرعت بالا و ستاندن جان افراد بسیاری در کوتاه ترین زمان ممکن است، به موضوعی هراس آور تبدیل می شود و موجبات بروز مشکلات روحی بسیاری را نیز برای مردم ایجاد می کند.

از یک سو باید گفت نگرانی مردم در زمینه ابتلاء به کرونا جدی است؛ چرا که آمارها بسیار نگران کننده است و این نگرانی موجب می شود پروتکل ها با دقت و جدیت بیشتری رعایت شود.

از دیگر سو باید گفت متاسفانه بسیاری از خانواده ها دچار مشکلات افسردگی ناشی از شیوع گسترده این ویروس در کشورمان شده اند که یقیناً تا مدت ها پس از پایان کرونا نیز با این مشکلات روانی دست به گریبان هستند و باید پس از درمان های روانکاوی طولانی مدت امید به بهبود وضعیت شان داشت.

افزون بر این، وضعیت اقتصادی نامناسب نیز در حال حاضر به بحرانی تر شدن وضعیت روحی مردم ایران دامن زده است.

در حال حاضر بسیاری از سرپرستان خانوار در کشور ما بیکار شده اند و از طریق محل کسب و کارشان با آن ها قطع همکاری شده است. در این وضعیتی که کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری هم چون تورم و گرانی های افسارگسیخته روبه‌روست، بیکاری عده زیادی از افراد، مشکلات بسیاری را برای مردم رقم زده است.

در حال حاضر اعلام شده است که برخی فعالیت ها از ساعت 18 به بعد امکان فعالیت ندارند؛ چرا که بهترین راه برای نابودی کرونا به حداقل رساندن ارتباطات فیزیکی انسانی است و باید فاصله فیزیکی میان افراد کاهش یابد. بهتر بود سیاست های مناسب تری هم چون تعطیلی اجرایی می شد؛ چرا که کاهش ساعات کاری مشاغل موجب شلوغی بیشتر آن ها و تمرکز فعالیت ها در زمان خاص و مشخصی از روز می شود و همین امر انتقال کرونا را تسهیل و تشدید می کند.

تمامی سیاست ها باید با این پیش فرض باشند که میزان تجمعات انسانی کاهش یابد نه این که با محدود شدن زمان، حضور در مراکز مختلف فشرده تر شود و خطر انتقال افزایش یابد.