کد خبر : 253229 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۹ آبان - 22:26
کشف پروتئین محافظت کننده بدن از پیری زودرس منبع: Newsweek / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان با تنظیم پاسخ التهابی بدن موفق به دستیابی به یک پروتئین اصلی شدند که از تولید سلول های خونی سالم در طول زندگی پشتیبانی می کند، دست یافتند.

این مطالعه برای اولین بار پروتئینی را کشف کرد که نقش مهمی در محافظت از سلول های بنیادی خون دارد و به طور مداوم تمام سلول های خون و ایمنی بدن را از پیری زودرس محافظت می کند.

این کشف نشان می دهد که پروتئین معروف به (YTHDF2) هنگامی که بدن در حال مبارزه با عفونت است از این سلول های بنیادی در برابر آسیب محافظت می کند و به آن ها اجازه می دهد عملکرد خود را به طور صحیح در طول زندگی ادامه دهند.

دانشمندان مدت هاست درمورد چگونگی محافظت از این سلول ها که به سلول های بنیادی خون ساز شناخته می شوند و تولید سلول های ایمنی را برای مبارزه با عفونت افزایش می دهد، متعجب هستند.

مطالعات قبلی نشان می داد که پروتئین  (YTHDF2)نقش مهمی در ایجاد سلول های خونی سالم دارد و این همان فرآیندی است که تحت عنوان "خون سازی" شناخته می شود.

تیمی از محققان با همکاری دانشگاه "ادینبورگ" و دانشگاه "کوئین مری" لندن موش هایی را که فاقد پروتئین  (YTHDF2)هستند را برای درک بهتر نقش آن در سلول های بنیادی خون مطالعه کردند.

آن ها موش های جوانی که کمبود  (YTHDF2)داشتند را با یک ماده شیمیایی که از عفونت ویروسی تقلید می کند درمان کردند تا بررسی کنند آیا پروتئین در هنگام پاسخ ایمنی یا التهاب نقشی داشته است.

تیم تحقیق دریافت که سلول های بنیادی خون ساز موش با کمبود (YTHDF2) علائمی از التهاب مزمن را نشان می دهد که توانایی طولانی مدت آن ها را در تولید سلول های خونی جدید محدود می کند.

طی عفونت ها، این سلول های بنیادی تعداد زیادی سلول ایمنی خاص تولید می کنند، اما روند التهابی حاصل یک واکنش اضطراری است و برای جلوگیری از فرسودگی سلول های بنیادی و عدم عملکرد صحیح در آینده به تنظیم دقیق نیاز دارد.

این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که پروتئین  (YTHDF2)با تنظیم فعالیت ژن هایی که فرآیندهای التهابی را تحریک می کنند، از یکپارچگی طولانی مدت سلول های بنیادی خون ساز محافظت می کند.

در غیاب(YTHDF2)  آسیب به سلول های بنیادی موش های جوان باعث ایجاد تغییر در سلول های خونی می شود و باعث می شود خون آن ها به خون موش های بسیار مسن شباهت داشته باشد.

در طی روند پیری سلول های بنیادی خون ساز به طور طبیعی قدرت و توانایی خود را در تولید سلول های خونی جدید از دست می دهند و افراد مسن را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند.

مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا دستکاری سطح (YTHDF2) در طی پیری می تواند به حفظ سلول های بنیادی و بهبود توانایی آن ها در مبارزه با عفونت کمک کند.

 

سه شنبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۰ آبان ۱۳۹۹)