کد خبر : 252756 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۸ مهر - 17:25
رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار در گفت‌وگو با نوآوران عنوان کرد: افزایش شمار بیکاران؛ تهدیدی برای اقتصاد کشور طی روزها و هفته های اخیر با آمار بالایی از میزان بیکاری و از بین رفتن فرصت های شغلی در کشورمان مواجه بوده ایم که علت آن را می توان در نبود مدیریت صحیح و اصولی اقتصاد دانست. در شرایطی که کسب و کارهای اقتصادی قادر نیستند حتی هزینه اجاره ملک و یا میزان هزینه قبض آب و برق شان را پرداخت کنند، طبیعتاً ادامه فعالیت برای شان معنا ندارد و نهایتاً تعطیلی و ورشکستگی آن ها منجر به بیکار شدن افراد بسیاری در جامعه می شود.

نوآوران آنلاین- از بین رفتن فرصت های شغلی نتیجه شیوع کرونا نیست و نمی توان همه مسائل را از جمله تبعات این ویروس دانست.

مشکلات اقتصادی ایران یک شبه ایجاد نشده اند و سال هاست که اقتصاد ایران از وجود بی نظمی ها و نبود مدیریت اصولی رنج می برد.

در حال حاضر مجموع مشکلات در کنار شیوع کرونا موجب شده تا امروز به چنین وضعیتی دچار شویم.

در همین خصوص به گفت و گو با فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار پرداختیم.

توفیقی طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر وضعیت بسیار اسفباری برای مزدبگیران و کارگران ایجاد شده است. گرانی و نبود قدرت خرید طی سال ها و ماه های اخیر قشر ضعیف جامعه را تحت فشار قرار داده بود، اما اکنون وضعیت بسیار آشفته شده است و مردم نمی دانند باید از چه راهی کسب درآمد کنند. از یک سو زندگی ها پرخرج شده است و از دیگر سو نیز در بسیاری از خانوارها سرپرستان بیکار شده اند.

وی افزود: در وضعیت ایجاد شده بسیاری از اقشار ضعیف بیکار شده اند و سفره های شان به معنای واقعی کلمه خالی است. اعضای خانواده این عده نیز بسیار تحت فشار هستند و با جیب های خالی روزگار می گذرانند. وضعیت کنونی بی سابقه است و اصلا هیچ گاه تصورش را حتی نمی کردیم که این حالت ایجاد شود.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار با اشاره به نبود زیرساخت های مناسب در کنار مدیریت غلط اقتصادی عنوان کرد: متاسفانه کارگران همیشه شرایط نامناسبی برای زندگی داشته اند و هیچ گاه در هیچ دوره ای اوضاع بر وفق مرادشان نبوده است و نتوانستند با دریافتی شان همه نیازهای شان را تأمین کنند، اما در شرایط کنونی واقعا شرایط نگران کننده است؛ چرا که بسیاری از خانوارها حتی به نان شب شان نیز محتاج هستند. از یک سو هزینه بالای اجاره منزل موجب می شود بخش زیادی از دریافتی ماهانه شان صرف پرداخت اجاره منزل شود و از دیگر سو نیز به طور کلی باید اذعان داشت که میزان حقوق و دستمزدها متناسب با نرخ تورم افزایش نیافته است. در شرایطی که عنوان می شود حقوق های زیر 10 میلیون تومان زیر خط فقر قرار دارند، پرداخت حقوق های وزارت کاری معنا ندارد. میزان حقوق و دستمزد کارگران در حال حاضر به گونه ای است که حتی تا پایان ماه نمی رسد و ماه به نیمه نرسیده تمام می شود. 

توفیقی شرایط کنونی را بسیار ناامیدکننده دانست و گفت: در شرایطی که مردم جیب های خالی است و قادر به تهیه مسکن مناسب و خوراک کافی برای خود و خانواده شان نیستند، نمی توان انتظار داشت روحیه امید در جامعه وجود داشته باشد. مسؤولان باید تلاش کنند این ناامیدی هر چه سریع تر رفع شود و امید به جامعه بازگردد؛ چرا که همین ناامیدی موجب بروز اتفاقات تلخ تری می شود که جبران آن ها به سادگی نخواهد بود.

وی با اشاره به شیوع بالای کرونا در ایران نیز ابراز داشت: مشکلات حوزه کارگری گسترده بود و اکنون نیز که ویروس کرونا تمام وجوه زندگی افراد را تحت تأثیر منفی خود قرار داده است این مشکلات حادتر شده اند. رکود بی سابقه ای که اکنون در اقتصاد شاهدش هستیم نیز موجب شده تا در بسیاری از بخش های اقتصادی کشور و به ویژه واحدهای تولیدی خصوصی که تحت هیچ گونه حمایت مادی نیستند، با مشکل تعطیلی و عدم فعالیت اقتصادی مواجه شویم.

رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار ادامه داد: مشکلات اقتصادی واحدهای تولیدی منجر به بیکار شدن گسترده فعالان این حوزه شده است و به همین دلیل اکنون شاهد بروز مشکلات معیشتی بسیار برای اقشار ضعیف جامعه هستیم، البته باید گفت در حال حاضر همه اقشار دچار مشکل مالی شده اند اما اقشار ضعیف وضعیت بدتری را تحمل می کنند و مشکل شان عمیق تر است. تعطیلی بخش های اقتصادی و بیکاری فعالان شان موجب آسیب به اقتصاد کشور می شود. از این رو باید مسؤولان این حوزه تدابیر اتخاذ کنند که نه تنها شاهد بیکاری افراد نباشیم، بلکه با رشد و شکوفایی اقتصادی و ایجاد رونق در کسب و کارها قدرت خرید مردم را افزایش دهند.