کد خبر : 252580 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۱۹ مهر - 17:20
گرانی مسکن تا کجا ادامه خواهد داشت بیت الله ستاریان / کارشناس اقتصاد مسکن

نوآوران آنلاین- همه بازارهای اقتصادی این روزها شرایط ملتهبی را تجربه می کنند. در واقع باید گفت کلیت اقتصاد ایران در حال حاضر در وضعیت آشفته و مشوشی به سر می برد که انتظار می رود مسؤولان هر چه سریع تر راهکاری برای خروج از این وضعیت بیابند.

کلید خروج از بحران گرانی در بازار مسکن در دست مسؤولان است. در شرایط کنونی متأسفانه هیچ گونه نظارتی در بازار مسکن نیست و قیمت ها نیز سر به فلک کشیده اند و مشخص نیست گرانی مسکن تا کجا ادامه خواهد داشت.

مسکن یکی از نیازهای ضروری مردم است و همه خانوارها نیاز به مسکن دارند. با این حال باید مسؤولان به گونه ای عمل کنند که امکان تأمین این نیاز برای همگان فراهم شود. نه این که عده ای مجبور باشند به دلیل گرانی به حاشیه شهرها پناه ببرند.

پرواضح است که بالا رفتن قیمت ها تا حدی نتیجه اقدامات دلالان است که بر بازار مسکن سیطره دارند و می توانند نرخ ها را مطابق میل خود تغییر دهند.

نبود نظارت های مؤثر نیز این اجازه را به آن ها داده است که بتوانند منافع شان را تأمین کنند. این در حالی است که انتظار می رفت در بازارهای مهمی هم چون مسکن، مسؤولان به نحوی نقش آفرینی می کردند که بازار از کنترل خارج نشود و بتوانند هر گونه افزایش قیمت را مهار کنند.

در برخی بازارها هم چون اجاره بها نیز اصلا نرخ مشخصی برای مستأجران وجود ندارد و آن ها مجبور هستند هر قیمتی که صاحبخانه ها تعیین کردند را بپردازند و یا این که منزل اجاره ای شان را تخلیه کنند.

با توجه به این که در شرایط کنونی امکان جا به جایی به دلیل رشد بیش از اندازه قیمت ها دشوار شده است، مستأجران مجبور هستند قیمت های بالا را بپذیرند و به این ترتیب به شدت تحت فشار قرار گیرند؛ به طوری که می توان گفت دو سوم حقوق خانوارها را میزان اجاره شان تشکیل می دهد و همین امر موجب شده تا امروزه در شرایط سختی زندگی را بگذرانند.

هیچ گاه تا این حد اقتصاد خانوارها دچار مشکل نشده بود. در حال حاضر با مسائل حادی در اقتصاد مواجه هستیم که پیش تر سابقه نداشته است.

در رفع این مشکلات اقتصادی، مسؤولان بیش از هر عامل دیگری می توانند نقش رافع را ایفا کنند و به همین جهت انتظار می رود که اقداماتی متناسب با وضع موجود صورت گیرد.