کد خبر : 252376 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر - 18:03
تأمّلی پیرامون روزهای ملتهب بازار سرمایه حمید میرمعینی / کارشناس بازار سرمایه

نوآوران آنلاین- یکی از بازارهای اقتصادی که این روزها شرایط ناپایداری را تجربه می کند، بازار سرمایه است.

این بازار که پیش تر سبزپوش بود و شاخص ها در آن سیر صعودی داشت، اکنون قرمز پوش است و امید به ایجاد شرایط خوب در آن دور از ذهن.

باید اجازه می دادیم که بازار سرمایه به همان روند طبیعی خود ادامه می داد نه این که با ورود هیجانی به این بازار موجب افت شاخص شویم.

در واقع باید گفت یکی از دلایل ورود سریع مردم به بورس، تا امیدی از دیگر بازارها برای کسب سود از سرمایه شان بود.

در واقع باید گفت در بروز این اتفاق، مردم مقصر اصلی نیستند و بخشی از قصور به رفتار هیجانی و کارشناسی نشده آن ها بازمی‌گردد.

مقصر اصلی، کسانی بودند که مردم را برای سرمایه گذاری در بورس ترغیب کردند و طمع کسب سود بالا را در دل آن ها ایجاد کردند.

باید در کنار این تشویق، نحوه ورود به بورس نیز به طور مشخص به مردم آموزش داده می شد تا اکنون شاهد ریزش های پی در پی شاخص بورس نبودیم. سرمایه گذاری در بازار سرمایه با ریسک های بالایی همراه است و این امر نشان از ضرورت و اهمیت بررسی جوانب هر گونه اقدام در این زمینه دارد.

چندی پیش قرار شد که سهام دارا دوم در بورس به فروش برسد، اما در نهایت ناهماهنگی در این زمینه موجب شد تا رفتار سرمایه گذاران در بورس نیز تحت تأثیر قرار بگیرد و ریزش هایی را شاهد باشیم.

بهتر بود ابتدا مسؤولان به جمع بندی در خصوص عرضه سهام شرکت ها می پرداختند و سپس آن را از تریبون های رسمی مطرح می کردند.

همان زمان که بازار با افزایش شاخص مواجه بود هشدارهایی در خصوص غیر قابل پیش بینی بودن بازار سرمایه مطرح می شد، اما اعتنایی به این موضوع نمی شد و بدون در نظر داشتن این موضوع، مردم بسیاری از سرمایه شان را صرف خرید سهام کردند و در نهایت نیز زیان دیدند و برای جبران زیان شان به محض این که با افزایش قیمت ها در بازار ارز مواجه شدند، به سرعت سهام شان را فروختند و وارد بازار دلار شدند تا به این ترتیب آسیبی که از نظر مالی دیدند را رفع کنند.