کد خبر : 252347 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۸ مهر - 00:36
خطر ابتلاء به کرونا در افراد سیگاری منبع: newsweek / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان انگلستان، نروژ و ایالات متحده شواهد ژنتیکی را شناسایی کرده اند که نشان دهنده تأثیر سیگار و چاقی در افزایش حساسیت به ویروس کروناست.

نتایج تحقیقات نشان می دهد که هم سیگار کشیدن و هم شاخص توده بدنی بالا یعنی چاقی، خطر ابتلاء به کرونا را افزایش می دهد. همین امر در مورد خطر ابتلا به سپسیس (بیماری خطرناکی است که در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عفونت ایجاد می‌شود و به تدریج سراسر بدن را فرا می‌گیرد) نیز صادق است که یک پاسخ التهابی خطرناک به عفونت است و توسط بسیاری از بیماران مبتلا به کرونای شدید تجربه شده است.

قطع سیگار و کاهش وزن می تواند مداخلات مؤثری در کاهش خطر ابتلا به کرونا و سپسیس شدید داشته باشد.

با هدایت دکتر "دیپندر گیل" استاد دانشگاه "سنت جورج"، مطالعه "تصادفی سازی مندلی" مجموعه داده های جداگانه ای از 3199 بیمار مبتلا به کرونای شدید و 10154 بیمار مبتلا به سپسیس را در نظر گرفت.

محققان با استفاده از پروکسی های ژنتیکی برای شاخص توده بدنی بالا و سیگار کشیدن، ارزیابی کردند که آیا وجود این علائم راهنمایی ژنتیکی در بیماران با افزایش احتمال بروز کووید 19 شدید یا سپسیس ارتباط دارد یا خیر.

یک مطالعه مشاهده ای معمولی ارتباط یک عامل خطر مانند سیگار کشیدن یا چاقی را در نتایج مختلف مانند مرگ و میر یا خطر بیماری بررسی می کند.

در مقابل، این تحقیق به بررسی تفاوت DNA در ارتباط با سیگار کشیدن و چاقی پرداخته است که به عنوان عامل ژنتیکی شناخته می شوند. با تجزیه و تحلیل ارتباط گونه های ژنتیکی با کرونای شدید، عوامل مخدوش کننده دیگری که می توانند در تأثیر بیماری نقش داشته باشند هم چون سبک زندگی، بهتر می توانند رد شوند.

با کاهش چنین تداخلی، نتایج این مطالعه شواهدی را برای اثرات علیت سیگار کشیدن و چاقی بر حساسیت به کرونا نشان می دهد.

این مطالعه هم چنین توصیف می کند که مکانیسم های مختلفی وجود دارد که سیگار کشیدن و چاقی ممکن است خطر ابتلا به کرونای شدید و سپسیس را افزایش دهد از جمله التهاب و بی نظمی سیستم ایمنی بدن.

دکتر "دیپندر گیل" استاد دانشگاه لندن گفت: در حالی که قبلاً مشخص شده است استعمال دخانیات و چاقی خطر بسیاری از بیماری های جدی بهداشتی از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان را افزایش می دهد یافته های ما نشان می دهد که پیامدهای سیگار کشیدن و چاقی در همه گیر کرونا تشدید می شود.

دکتر "مارک پونزفورد" کارآموز آکادمیک بالینی ولزی در دانشگاه "کاردیف" در این خصوص عنوان کرد: مطالعات مشاهده ای می تواند در برابر سوگیری آسیب پذیر باشد. به عنوان مثال به دلیل نحوه جذب بیماران یا جمع آوری داده ها ما از روشی استفاده کردیم که به عنوان "تصادفی سازی مندلی" شناخته می شود؛ روشی که از ژنتیک برای کاهش خطر سوگیری استفاده می کند. ما دریافتیم که سیگار کشیدن و چاقی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می دهد.

 

سه شنبه ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۸ مهر ۱۳۹۹)