کد خبر : 252344 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۷ مهر - 22:59
تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ سیاستی در جهت کنترل تورم مرتضی افقه / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان کالاهای اساسی مردم درحقیقت سیاستی است که می توان گفت اگر به درستی اجرا شود اقدامی مؤثر در کنترل قیمت ها خواهد بود؛ چرا که علت اصلی تورم در زمینه نیازهای ضروری مردم همواره رشد قیمت دلار بوده است.

به طور معمول وقتی قیمت ها افزایش می یابند دیگر کاهش نخواهند یافت. به همین جهت باید از ابتدا مانع از افزایش قیمت ها شد.

یکی از راه های کنترل قیمت ها این است که ارز مورد نیاز برای واردات در اختیار واردکنندگان قرار گیرد.

افزون بر این که باید تلاش کنیم تا از نظر ارزی کشور دچار کمبود منابع نشود، بهتر است در شرایط کنونی به سیاست هایی که موجب کاهش نرخ ارز می شود توجه ویژه ای کنیم؛ چرا که اگر ارز مورد نیاز واردکنندگان نیز تأمین شود باز هم در زمینه سایر محصولات شاهد گرانی های گسترده خواهیم بود و بازار به سمت جهش قیمت ها پیش خواهد رفت.

سیر صعودی قیمت ها در اقتصاد ما روند دائمی بوده و در همه دوره ها شاهدش بوده ایم، اما هنگامی که نوسانات نرخ ارز به اوج خود می رسد و قیمت ها رشد می یابند این سیر بیش از گذشته صعودی می شود و گرانی ها به معیشت مردم هجمه می آورند.

نمی توان گفت تغییرات قیمتی در بازار به طور طبیعی مسیر افزایش و سپس افت را طی می کنند و اگر قیمت ها تابع نرخ ارز باشند اتفاق نامطلوبی رخ نخواهد داد.

بلکه بر عکس هر تغییری که منجر به رشد قیمت ها شود و رفاه عمومی را در مخاطره قرار دهد آسیب زننده است و باید مانع آن شد.

به دنبال نوسانات نرخ ارز در سایر بازارها هم چون مسکن، ارز، طلا و سکه نیز شاهد گرانی های یکباره خواهیم بود به همین دلیل تأکید می شود که مسؤولان راهکارهایی برای تثبیت دلار اجرا کنند.

یکی از مهم ترین سیاست هایی که مسؤولان باید در نظر بگیرند این است که بازارهای اقتصادی ایران را به گونه ای مستقل اداره کنند که هر بازاری با توجه به اتفاقات همان بازار واکنش قیمتی نشان دهند. نه این که تلاطمات یک بازار موجب التهابات دیگر بخش ها شود.

به این ترتیب می توان قیمت ها را کنترل و گرانی را مهار کرد.