کد خبر : 252325 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۶ مهر - 21:20
شناسایی آنتی بادی جدید برای جلوگیری از لخته شدن غیرطبیعی خون منبع: اسپوتنیک / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه موناش، آنتی بادی جدیدی را طراحی كرده اند كه یك پروتئین منتقله از خون را مهار می كند تا از ایجاد لخته یا ترومبوز بدون عوارض جانبی بالقوه جلوگیری كند.

این مطالعه به سرپرستی دکتر "اریک وستاین" و "کریستف هاگمایر" پزشک مرکز بیماری های خونی استرالیا در دانشگاه موناش توصیف می کند که چگونه آنتی بادی جدید ساخته شده است تا فقط فرم پاتولوژیک فاکتور ون ویلبراند (VWF) را شناسایی و مسدود کند.

آنتی بادی قادر است جلوی ترومبوز پاتولوژیک را که می تواند باعث حمله قلبی و سکته مغزی شود، بگیرد بدون این که بر لخته شدن طبیعی و سالم خون تأثیر بگذارد.

حمله قلبی و سکته مغزی همچنان از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. درمان های ضد لخته ای (ضد لخته شدن) فعلی می توانند باعث ایجاد عوارض شدید خونریزی شوند، زیرا در لخته شدن خون طبیعی نیز تداخل ایجاد می کنند. از هر پنج بیمار چهار درمان که تحت درمان با پلاکت قرار دارند، هنوز چهار مورد دارای حوادث قلبی عروقی مکرر هستند.

بنابراین از داروهای ضد پلاکت موجود نمی توان در دوزهای بالاتر استفاده کرد. در نتیجه کارآیی آن ها به طرز ناامیدکننده ای پایین است و درمان های آینده نیاز به یک طراحی مجدد اساسی از ابتدا دارند.

"دکتر وستاین" گفت: رویکرد ما این بود که ابتدا تفاوت های بیولوژیکی بین لخته شدن خون طبیعی و لخته شدن پاتولوژیک خون را شناسایی کنیم و ما دریافتیم که VWF هنگام تشکیل لخته های خون خطرناک، خواص آن را تغییر می دهد. سپس ما آنتی بادی را مهندسی کردیم که فقط این فرم آسیب شناختی VWF را شناسایی و مسدود می کند و بنابراین فقط در صورت آسیب شناسی لخته خون فعال است.

دانشیار "هاگمایر" گفت: ما خصوصیات آنتی بادی های موجود در برابر VWF را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم و خصوصیات بهینه هر کدام را که می تواند VWF را تحت شرایط لخته شدن خون پاتولوژیک متصل و مسدود کند، شناسایی کردیم. سپس این ساختارهای مولکولی مطلوب را برای ایجاد یک اولین آنتی بادی ترکیب کردیم.

دکتر "وستین" گفت: پزشکان در حال حاضر با تعادل ظریف اثر دارو در مقابل عوارض جانبی خونریزی دهنده روبه‌رو هستند.

وی گفت: آنتی بادی مهندسی شده ما به گونه ای هدفمند طراحی شده است كه در لخته شدن خون طبیعی تداخل ایجاد نكرده و بنابراین انتظار داریم كه در مقایسه با روش های درمانی موجود با دوز بسیار بالاتر و مؤثر قابل استفاده باشد. گام بعدی ما آزمایش کارآیی آنتی بادی در مدل های حیوانات کوچک برای درک نحوه عملکرد آن در یک سیستم زنده پیچیده مشابه سیستم خودمان است.

 

دوشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۷ مهر ۱۳۹۹)