کد خبر : 252033 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ شهريور - 19:39
ضرورت ایجاد ثبات و آرامش در بازار ارز کامران ندری / عضو پژوهشکده بانکی

نوآوران آنلاین- بازار ارز این روزها با شوک عجیب قیمتی مواجه بود؛ به نحوی که افراد عادی جامعه نیز با مشاهده قیمت های بالا در این حوزه انگیزه سرمایه گذاری یافتند و تلاش کردند تا با خرید ارز، بر ارزش پول شان بیافزایند.

این در حالی است که مراجعه بالای مردم جهت خرید موجب شد تا قیمت ها به طور ناعادلانه افزایش یابد و در نتیجه ارزش پول ملی کاهش یابد.

شاید در نگاه نخست خرید ارز و سرمایه گذاری در این بازار سودآور به نظر برسد، اما در نهایت وقتی ارزش پول ملی کشور کاهش یابد همه متضرر می شوند و اقتصاد دچار آشفتگی های غیر قابل رفع می شود.

در این زمینه باید افراد توجه داشته باشند که به بروز تنش در حوزه ارزی کشور دامن نزنند و مصرف کنندگان واقعی در بازار مشخص شوند.

باید مرز میان مصرف کننده واقعی ارز و افراد سودجو مشخص شود. در شرایط کنونی باید مسؤولان و تصمیم گیران کشور تدابیری بیاندیشند تا اوضاع ساماندهی شود و قیمت ها بدون ترمز افزایش نیابند.

باید مسؤولان سیاست هایی اتخاذ کنند که بتوانند از طریق آن بازار را کنترل و هدایت کنند. نمی توان بازار ارز را به حال خود رها کرد؛ چرا که تأثیر مستقیمی بر نرخ قیمت کالاها در بازار دارد و مردم نمی توانند قدرت خریدشان را همپای رشد قیمت ها افزایش دهند. متاسفانه قیمت ها در شرایط کنونی تحت تأثیر نرخ ارز افزایش می یابند اما میزان حقوق و دستمزد و توان مالی خانوارها ثابت باقی می ماند. تداوم این چرخه موجی از گرانی ها و فقر را به دنبال خواهد داشت.

علت اصلی تأکید مکرر بر کنترل قیمت ها در بازار ارز به این دلیل است که هر گاه در بازار ارز نوساناتی رخ می دهد، معیشت مردم در مخاطره قرار می گیرد و اگر این رویه ادامه پیدا کند مردم نسبت به مسؤولان اعتمادشان را از دست می دهند و اعتماد عمومی به معنای واقعی کلمه خدشه دار می شود. چراکه مشکلات اقتصادی تا حد زیادی بر نگرش مردم نسبت به مسؤولان تأثیر می گذارد.

گذشته از اهمیت افکار عمومی باید مسؤولان این نکته را نیز مورد توجه قرار دهند که رسالت اصلی آن ها رفع مشکلات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی و ایجاد آرامش و ثبات نسبی است. انتظار می رود در وضعیت کنونی مسؤولان با دقت بیشتری بازار را رصد کنند و اقداماتی متناسب با شرایط کنونی در بازار ارز جهت مهار قیمت ها صورت دهند.