کد خبر : 251891 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور - 03:09
بی اشتهایی مفرط، ناشی از اختلالات عصبی است منبع: newsweek / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید در خصوص الگوهای عملکرد مغزی که در افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی و مبتلایان به اختلال ذهنی مشاهده می شود نشان می دهد که بی اشتهایی در نتیجه بروز مشکل در وضعیت روانی افراد ایجاد می شود.

این مطالعه که در مجله BER Imaging and Behavior منتشر شده است، نشان داد ناهنجاری در عملکرد مغز به شدت موجب تغییراتی در اشتهای افراد می شود.

نتایج این تحقیق چنین درکی را تقویت می کند که اختلال در خوردن چیزی بیش از انتخاب ساده برای خوردن یا نخوردن یا دوست نداشتن مواد غذایی نیست.
دکتر
"وسلی کر" متخصص مغز و اعصاب و پژوهشگر می گوید: بی اشتهایی، ناشی از ناهنجاری های مغزی است و نحوه درمان این ناهنجاری های مغزی می تواند روان درمانی یا داروهای روانپزشکی باشد، اما برای رفع این اختلالات باید تغییرات مغزی اتفاق بیفتد.

برای این مطالعه، محققان 64 زن شرکت کننده را بررسی کردند که 20 نفر با بی اشتهایی عصبی و 21 نفر با اشتهای طبیعی بودند. بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی دارای ترس شدید از افزایش وزن هستند که باعث می شود غذای کمتری بخورند.

اختلال بدشکلی بدن (BDD) با وسواس با یک قسمت خاص بدن یا یک نقص قابل درک بیشتر از وزن مشخص می شود.

در حالی که محققان فعالیت مغز آن ها را از طریق MRI مشاهده کردند و به سه نوع تصویر دست یافتند: عکس های عادی، تصاویر "فرکانس کم فضایی"(LSF)  که جزئیات آن تار شده و تصاویر "فرکانس فضایی بالا "(HSF) که در آن لبه ها و جزئیات برجسته شده اند.

MRI یک تکنیک تصویربرداری از مغز است که جریان خون در مغز را تشخیص می دهد و به محققان اجازه می دهد در حالی که فرد کارهای مختلفی را انجام می دهد قسمت های فعال مغز را ببینند.

افراد مبتلا به بی اشتهایی عصبی، الگوهای فعالیت و اتصال را در شبکه های مغزی بینایی و جداری نشان دادند. این ناهنجاری های فعالیت در بی اشتهایی عصبی متفاوت بود؛ در حالی که ناهنجاری های اتصال عمدتا مشابه بودند. هر چه علائم شدیدتر باشد، الگوی فعالیت و اتصال مغز هنگام مشاهده تصاویر، به ویژه برای تصاویرLSF ، بارزتر می شود. علاوه بر این، ناهنجاری های اتصال و فعالیت با نحوه قضاوت شرکت کنندگان در مورد ظاهر و وزن بدن افراد در عکس ها مرتبط بود.

آن چه محققان مشاهده کردند نشان داد در حالی که مغز بیماران مبتلا به بی اشتهایی عصبی به طور غیرطبیعی با جزئیات زیاد، کم یا طبیعی پردازش می شود، ناهنجاری های مربوط به سطح جزئیات کم، یعنی تصاویر "فرکانس کم فضایی"، مستقیم ترین روابط با شدت علائم و درک بدن را نشان دادند.

این نتایج ممکن است به محققان کمک کند تا نوروبیولوژی زمینه ای را که منجر به اعوجاج مشخصه تصویر بدن می شود، درک کنند.

 

پنج شنبه ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۲۰ شهریور ۱۳۹۹)