کد خبر : 251885 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور - 01:28
چه عاملی باعث می شود خاطرات بسیار جزئی ماندگار شوند منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- در سال های آینده، خاطرات شخصی ما از بیماری همه گیر کرونا با شفافیت و به طور متمایز از سایر خاطرات سال 2020 میلادی (برابر با اواخر سال 1398 و اوایل سال 1399 هجری قمری) در ذهن ما نقش خواهد بست.

فرآیندی که این امکان را فراهم می کند دهه ها از دانشمندان دور مانده است، اما تحقیقات دانشگاه "بریستول" در دستیابی به موفقیت در درک چگونگی خاطرات می تواند بسیار متمایز باشد.

این مطالعه که در Nature Communications منتشر شده است، مکانیزم یادگیری تازه کشف شده در مغز را برای تثبیت خاطرات و کاهش تداخل بین آن ها توصیف می کند. یافته های آن ها هم چنین بینش جدیدی در مورد چگونگی شکل گیری انتظارات توسط انسان ها و پیش بینی های دقیق در مورد آن چه در آینده می تواند اتفاق بیفتد، فراهم می کند.

وقتی ارتباطات بین سلول های عصبی که از مغز سیگنال می فرستند و دریافت می کنند تقویت می شود، خاطرات ایجاد می شوند. این روند مدت هاست با تغییر در اتصالات همراه است که سلول های عصبی همسایه را در هیپوکامپ، منطقه ای از مغز که در تشکیل حافظه بسیار مهم است تحریک می کند.

این اتصالات تحریکی باید برای عملکرد سالم مغز با اتصالات مهاری، که فعالیت سلول های عصبی را کمرنگ می کنند، متعادل شود. نقش تغییرات در قدرت اتصال بازدارنده قبلاً مورد توجه قرار نگرفته بود و محققان دریافتند كه ارتباطات مهاری بین سلول های عصبی، معروف به نورون می تواند به همین ترتیب تقویت شود.

محققان با همکاری دانشمندان علوم اعصاب محاسباتی در کالج امپریال لندن، نشان دادند که چگونه این امر باعث تثبیت نمایش حافظه می شود.

یافته های آن ها برای اولین بار کشف می کند که چگونه دو نوع مختلف اتصال مهاری (از سلول های عصبی بیان کننده پاروالبومین و سوماتواستاتین) نیز می توانند متفاوت باشند و قدرت آن ها را افزایش دهند، دقیقاً مانند اتصالات تحریکی.

علاوه بر این، مدل سازی محاسباتی نشان داد که این یادگیری مهاری، هیپوکامپ را قادر می سازد تا تغییرات قدرت اتصال تحریکی را تثبیت کند که مانع ایجاد اختلال در حافظه در اطلاعات می شود.

دکتر "مت اوداکیس" استاد فارماکولوژی و علوم اعصاب در این خصوص گفت: همه ما واقعاً هیجان زده شدیم که کشف کردیم این دو نوع نورون مهاری می توانند ارتباطات آن ها را تغییر داده و در یادگیری مشارکت کنند.

این توضیحی برای آن چه همه ما درست می دانیم فراهم می کند. به محض این که با یک تجربه جدید روبه‌رو شدیم، خاطرات ناپدید نمی شوند.

مدل سازی رایانه ای به ما بینش جدید مهمی در مورد چگونگی یادگیری بازدارنده می دهد که حافظه با گذشت زمان پایدار بوده و در معرض تداخل قرار نمی گیرد. این واقعاً مهم است، زیرا قبلاً مشخص نبود که چگونه حافظه های جداگانه می توانند دقیق و محکم بمانند.

بودجه این تحقیق توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم بیولوژیکی UKRI تأمین شده است که بودجه بیشتری را برای توسعه این تحقیق و آزمایش پیش بینی های آن ها از این یافته ها با اندازه گیری ثبات نمایش حافظه به تیم ها اعطا کرده است.

پروفسور "جک ملور" استاد علوم اعصاب در مرکز انعطاف پذیری سیناپسی نیز در این خصوص گفت: خاطرات اساس انتظارات ما درباره وقایع آینده را تشکیل می دهند و ما را قادر می سازند پیش بینی های دقیق تری انجام دهیم. آن چه مغز دائما انجام می دهد مطابق انتظارات ما با واقعیت است.

ما معتقدیم آن چه کشف کرده ایم در ارزیابی دقیق بودن پیش بینی های ما و بنابراین اطلاعات مهم مهم نقش اساسی دارد. در شرایط فعلی، توانایی ما در مدیریت انتظارات و پیش بینی های دقیق هرگز مهم تر نبوده است.

 

چهارشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۹ شهریور ۱۳۹۹)