کد خبر : 251884 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور - 00:29
استفاده از سلول های بنیادی در درمان نارسایی روده منبع: یورو نیوز / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- دانشمندان پیشگام در انستیتوی Francis Crick با استفاده از سلول های بنیادی از بافت بیمار پیوند روده انسان را رشد داده اند که می تواند روزی منجر به پیوندهای شخصی برای کودکان روده ای شود.

کودکان مبتلا به نارسایی روده نمی توانند مواد مغذی لازم برای سلامتی و رشد کلی آن ها را جذب کنند. این ممکن است به دلیل بیماری یا آسیب به روده کوچک آن ها باشد.

در این موارد، کودکان می توانند از طریق فرآیندی به نام تغذیه تزریقی به صورت داخل وریدی تغذیه شوند، اما این امر با عوارض شدید مانند عفونت های خطی و نارسایی کبدی همراه است. در صورت بروز عوارض و یا در موارد شدید این کودکان ممکن است نیاز به پیوند داشته باشند. با این حال، کمبود اندام اهدا کننده مناسب وجود دارد و می تواند پس از جراحی مشکلاتی ایجاد شود، مانند این که بدن عضو پیوند زده شده را رد کند.

در مطالعه اثبات مفهوم خود، تیم تحقیق نشان داد که چگونه می توان از سلول های بنیادی روده و بافت روده کوچک یا روده بزرگ گرفته شده از بیماران برای رشد لایه داخلی مهم روده کوچک در آزمایشگاه با قابلیت هضم و جذب پپتیدها و هضم ساکارز در غذا استفاده کرد.

این اولین گام در تلاش برای مهندسی تمام لایه های روده برای پیوند است. محققان امیدوارند که روزی اعضای بدن رشد یافته در آزمایشگاه بتوانند جایگزینی ایمن و با دوام بیشتر برای پیوند دهنده های سنتی داشته باشند.

دکتر "ویویان لی" رهبر گروه آزمایشگاه زیست شناسی سلول های بنیادی و سرطان می گوید: فوری است که ما راه های جدیدی برای مراقبت از کودکان بدون روده کار پیدا کنیم زیرا هرچه بزرگتر می شوند، عوارضی از طریق تغذیه والدین ایجاد می شود.

وی افزود: ما روشی را برای رشد یک لایه روده در آزمایشگاه تعیین کرده ایم که ما را یک قدم به این مرحله نزدیک می کند و می توانیم به این بیماران نوعی داروی احیا کننده ارائه دهیم که از موادی که از بافت خودشان ایجاد شده است استفاده می کند. این باعث کاهش برخی از خطرات پیش روی بیماران پیوند عضو مانند حمله سیستم ایمنی بدن به عضو جدید بدن شان می شود.

محققان نمونه برداری از روده را از 12 كودكی كه یا نارسایی روده ای داشتند یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری بودند گرفتند. در آزمایشگاه، آن ها سلول های بیوپسی را تحریک کرده و به "مینی روده" تبدیل می کنند که به عنوان ارگانوئیدهای روده نیز شناخته می شود و بیش از 10 میلیون سلول بنیادی روده در طی چهار هفته از هر بیمار تولید می کند.

محققان همچنین بافت روده باریک و روده بزرگ را که در غیر این صورت دور انداخته می شد، از سایر کودکان تحت عمل جراحی ضروری برای برداشتن قسمت هایی از روده خود جمع آوری کردند. با استفاده از تکنیک های آزمایشگاهی، سلول ها از این بافت ها خارج شدند و ساختار اسکلتی را که داربست تشکیل داده بود، پشت سر گذاشتند.

محققان "مینی روده ها" را بر روی این داربست ها یعنی جایی که آن ها روی این ساختار رشد کردند و پیوند زنده را تشکیل دادند، قرار دادند.

به دلیل شرایط خاص کشت، سلول های بنیادی به بسیاری از انواع مختلف سلول هایی که در روده کوچک وجود دارند تبدیل شدند و پیوندها قادر به هضم و جذب پپتیدها، عناصر سازنده پروتئین ها و همچنین هضم ساکارز به قندهای گلوکز بودند.

 

چهارشنبه ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۹ شهریور ۱۳۹۹)