کد خبر : 251842 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور - 22:30
سرماخوردگی با آنفلوانزا مبارزه می کند منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان دانشگاه "ییل" گزارش دادند ویروس "رینو" شایع ترین علت سرماخوردگی است و می تواند با شروع جهش دفاعی ضد ویروسی بدن از آلوده شدن مجاری تنفسی به ویروس آنفولانزا جلوگیری کند.

این یافته ها به پاسخگویی به رمز و راز پیرامون بیماری همه گیر آنفلوانزای خوکیH1N1  کمک می کند.

انتظار می رود با افزایش موارد ابتلاء به سرماخوردگی طی پاییز، آنفولانزای خوکی تعداد مبتلایان کم تری داشته باشد.

یک تیم از دانشگاه "ییل" به سرپرستی دکتر "الن فاکسمن" سه سال اطلاعات بالینی بیش از 13000 بیمار را که با علائم عفونت تنفسی در بیمارستان "یل نیو هیون" دیده شده بودند، مطالعه کردند.

محققان دریافتند که حتی در ماه هایی که هر دو ویروس فعال هستند، اگر ویروس سرماخوردگی وجود داشته باشد، آنفولانزا وجود ندارد.

"فاکسمن" استادیار پزشکی آزمایشگاهی و ایمونوبیولوژی گفت: وقتی داده ها را بررسی کردیم، مشخص شد که تعداد بسیار کمی از افراد همزمان دارای هر دو ویروس هستند.

وی تأکید کرد: دانشمندان نمی دانند که آیا انتشار فصلی سالانه ویروس سرماخوردگی تأثیر مشابهی بر میزان آلودگی افراد در معرض ویروس کرونا دارد که باعث کووید 19 می شود.

"فاکسمن" عنوان کرد: پیش بینی چگونگی تعامل دو ویروس بدون انجام تحقیقات غیرممكن است.

آزمایشگاه فاکسمن برای آزمایش چگونگی تعامل "رینوویروس" و ویروس آنفلوانزا بافت راه هوایی انسان را از سلول های بنیادی ایجاد کرده که سلول های اپیتلیال را ایجاد می کند که مجاری تنفسی ریه را تشکیل می دهند و هدف اصلی ویروس های تنفسی هستند. آن ها دریافتند که پس از قرار گرفتن بافت در معرض ویروس "راینو" ویروس آنفلوانزا قادر به آلوده سازی بافت نیست.

وی افزود: پیش از ورود ویروس آنفولانزا، سیستم های ضد ویروسی از قبل روشن شده بودند.

"فاکسمن" گفت: وجود ویروس "رینو" باعث تولید ماده ضد ویروسی "اینترفرون" می شود که بخشی از پاسخ اولیه سیستم ایمنی بدن به حمله عوامل بیماری زاست. این اثر حداقل پنج روز طول کشید.

وی مطرح کرد: آزمایشگاه وی شروع به بررسی این موضوع کرده است که آیا ورود ویروس سرماخوردگی قبل از ابتلا به ویروس کووید 19 نوع محافظتی مشابه را ارائه می دهد.

 

سه شنبه ۸ سپتامبر ۲۰۲۰

(برابر با ۱۸ شهریور ۱۳۹۹)