کد خبر : 251841 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور - 19:35
در گفت و گوی نوآوران با رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی بررسی شد آسیب شناسی افزایش مکرر بهای خودرو در حالی که انتظار می رفت با توجه به رکود بازار خودرو قیمت ها ثبات را تجربه کنند، اما این اتفاق نیفتاد و شاهد سیر صعودی در بازار خودرو هستیم. در حال حاضر در همه بازارها با گرانی مواجه هستیم، اما افزایش قیمت ها در بازار خودرو غیرطبیعی و غیر قابل پذیرش است؛ چرا که دلیلی برای رشد قیمت ها وجود ندارد و در این زمینه فقط دلالان و سودجویان نقش ایفا می کنند؛ به طوری که طی یک روز قیمت خودروها 10 الی 20 میلیون تومان افزایش یافت که اصلاً نمی توان گفت این قیمت واقعی است.

نوآوران آنلاین- بدون شک سودجویان به فکر این هستند که با ایجاد موج گرانی در بازار خودرو جیب شان را پر کنند، اما این امر به قیمت از بین رفتن آرامش این بازار خواهد بود و بهای آن را مردم باید بپردازند.

مسؤولان باید با توجه به شرایط خاص بازار خودرو از این پس، توجه ویژه ای بر نحوه قیمتگذاری ها داشته باشند و اجازه ندهند که سودجویان بازار را هدایت کنند.

در همین خصوص به گفت و گو با محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی کشور پرداختیم که از نظر می گذرد.

نجفی منش طی گفت و گویی با خبرنگار نوآوران با بیان این که بازار خودرو نیز هم چون سایر بخش ها در اقتصاد به وضعیت کلی اقتصاد، بستگی دارد، گفت: اقتصاد داخلی ایران در شرایط بسیار سختی به سر می برد و بازار خودرو نیز متأثر از این شرایط با تلاطمات قیمتی مواجه است؛ به طوری که می توان اذعان داشت در حال حاضر بازار با قیمت های شوک آور و عجیب مواجه است.

وی افزود: قیمت ها در بازار خودرو این روزها در حال رکودشکنی هستند و حتی شاهد افزایش قیمت از روز گذشته تا به امروز هستیم که این اتفاق منطقی نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

نجفی منش در تشریح علل بروز تلاطمات در بازار خودرو، نقش نوسانات قیمتی ارز را بسیار برجسته دانست و اظهار داشت: بسیاری از افزایش نرخ ها در بازار خودرو به دنبال تغییرات قیمتی در بازار ارز است. اکنون که مجدد قیمت دلار روند صعودی در پیش گرفته است، قیمت ها در بازار خودرو نیز سر به فلک کشیده اند و اصطلاحا باید گفت ترمز بریده اند. اگر می خواهیم بازار خودرو را کنترل کنیم باید ابتدا در بازار ارز، آرامش و ثبات ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در بازار خودرو همواره با قیمت های بالا و رو به رشدی مواجه بودیم، اما طی روزهای اخیر هر چند ساعت یک بار شاهد افزایش نرخ بودیم. ثبت نرخ های بالا در حالی در بازار خودرو اتفاق می افتد که همواره شاهد اظهارنظرات مسؤولان در خصوص تأکید بر کنترل قیمت ها در این بازار بوده ایم. انتظار می رود که هم چون تأکیدات مکرر بر این امر در عمل نیز شاهد اقداماتی در راستای جلوگیری از جهش قیمت ها باشیم.

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی تأکید کرد: باید ترمز افزایش قیمت ها در بازار خودرو کشیده شود. در غیر این صورت تداوم رشد قیمت ها به بروز بحران منجر خواهد شد که سایر بازارها را نیز متأثر خواهد کرد. از این رو ضروری است که بازار به ثبات برسد و شاهد قیمت های منطقی در این بازار باشیم.

نجفی منش یکی از دلایل اصلی جهش نرخ ها در بازار خودرو را اجازه افزایش قیمت ها به خودروسازان به صورت هر 3 ماه یک بار عنوان کرد و گفت: این اقدام موجب شد تا بازار تحت تأثیر جوّ روانی ناشی از افزایش قیمت ها قرار بگیرد و دلالان فضا را برای سودجویی از طریق بازار خودرو مناسب ببینند.

وی با بیان این که هر تصمیم و سیاستی که در اقتصاد اتخاذ می شود باید با پشتوانه و در نظر داشتن تبعات آن باشد، مطرح کرد: مجوز افزایش قیمت ها به خودروسازان دارای بار منفی برای بازار بود که نهایتاً نیز تأثیرش را گذاشت و اکنون شاهد قیمت های بسیار نجومی و عجیبی در بازار هستیم. باید در این زمینه با درایت بیشتری عمل می شد و شاهد اقدامات مناسب تر بودیم. قطعاً با توجه به نوسانات نرخ دلار، خودروسازان نیز در تهیه قطعات موردنیاز برای تولید خودرو دچار مشکل می شوند و باید از هزینه ها به نحوی تأمین شود که خودروسازان بیش از این متحمل زیان نشوند، اما صدور مجوز گرانی محصولات به اعتقاد من راهکار مناسبی برای رفع این مشکل نبود و بهتر بود که مسؤولان به نحو دیگری به حمایت از خودروسازان می پرداختند که بازار این چنین آشفته نمی شد.

رئیس انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی با تأکید بر این که بقای صنعت خودروسازی کشور نیازمند ایجاد شرایط مناسب برای تولید محصولات داخلی است، ابراز کرد: مسؤولان باید ضمن حمایت از خودروسازان، دست دلالان را از بازار کوتاه کنند و راهی برای قیمتگذاری مناسب خودروها ایجاد کنند که نه مردم دچار ضرر و زیان شوند و نه خودروسازان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کنند.