کد خبر : 251840 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۷ شهريور - 19:33
بازار متلاطم خودرو آرام و قرار ندارد امیرحسن کاکایی/ استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- این روزها بازار خودرو در رکود معاملات به سر می برد و علت این امر را می توان جهش یکباره قیمت ها دانست.

قیمت هایی که یک شبه افزایش چندین برابری را تجربه و بازار را سوت و کور می کنند.

این روزها کمتر کسی اقدام به خرید اتومبیل می کند؛ چرا که مشخص نیست قیمت ها بر اساس چه ضابطه و قانونی تعیین می شوند.

خریداران واقعی در شرایط کنونی در بلاتکلیفی به سر می برند و نمی توانند نیاز واقعی شان به خودرو را تأ‌مین کنند و باید صبر کنند تا بازار کمی آرام گیرد.

با شرایطی که بازار خودرو در پیش گرفته است، متأسفانه نمی توان چشم انداز روشنی از آینده بازار خودرو داشت و باید گفت در صورت بی توجهی مسؤولان هم چنان قیمت ها بدون وقفه افزایش خواهند یافت و رکود نیز به تبع آن تداوم خواهد داشت.

یکی از دلایل اصلی التهابات بازار خودرو را می توان نبود نظارت مسؤولان ذی ربط بر بازار دانست.

اگر بازار در کنترل و نظارت قرار داشت، اکنون از کنترل خارج نمی شد و رکود تا این حد بر بازار سایه نمی انداخت.

برخی دلالان، افزایش قیمت دلار را عامل نوسانات قیمتی خودرو عنوان می کنند؛ این در حالی است که در چنین شرایطی باید خودرو توسط خودروساز و از کارخانه گران شود نه این که در بازار، دچار رشد قیمتی شود.

خودروساز به دلیل این که باید مواد اولیه را از خارج وارد کند نیاز به ارز خواهد داشت و اگر این ارز را گران تهیه کند قطعا توجیه برای گرانی محصولش دارد، اما دلال بازار که خودرو را به عنوان محصول نهایی و آماده شده از کارخانه خریداری می کند و در بازار به فروش می رساند دلیلی برای بهانه کردن افزایش نرخ دلار را ندارد.

ناظران باید با رصد مداوم بازار خودرو اوضاع را کنترل کنند و اجازه ندهند برخی بهانه های واهی موجبات تلاطمات قیمت در بازار خودرو را فراهم کند و آرامش بازار را مختل کند.