کد خبر : 251248 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد - 23:19
خطر مرگ زودهنگام با تغییر ناگهانی وزن منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مطالعه جدید دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون نشان می دهد که تغییر ناگهانی وزن در سنین بزرگسالی و جوانی ممکن است عواقب خطرناکی هم چون خطر مرگ زودهنگام را برای فرد داشته باشد.   

این مطالعه نشان داد مشارکت کنندگانی که BMI آن ها در اوایل بزرگسالی از محدوده "چاق" می گذرد و دچار اضافه وزن هستند، اگر در سنین میانسالی بتوانند وزن شان را ثابت نگه دارند، خطر مرگ خود را کاهش داده اند. این در حالی است که اگر دچار کاهش یا افزایش یکباره وزن شوند، مرگ زودرس آن ها را تهدید می کند.
افرادی که
BMI آن ها در محدوده وزن متناسب است و این تناسب را نیز می توانند در تمام سنین حفظ کنند، کمتر در معرض خطر هستند. محققان تخمین می زنند که 12 درصد از مرگ و میرهای زود هنگام در ایالات متحده ممکن است ناشی از داشتن شاخص توده بدنی بالا در هر دوره ای بین اوایل بلوغ و اواسط بزرگسالی باشد.

دکتر "اندرو استوکس" استادیار بهداشت جهانی در دانشگاه بوستون گفت: نتایج حاکی از یک فرصت مهم برای بهبود سلامت جمعیت از طریق پیشگیری اولیه و ثانویه از چاقی به ویژه در سنین جوانی است.

محققان پس از بحث و بررسی های فراوان دریافتند افرادی كه BMI آن ها از 35 بالاتر است جزء گروه چاق محسوب می شوند و خطر مرگ زودرس در آن ها بیش از سایر افراد است. ایندر حالی است که اگر بتوانند اضافه وزن خود را کنترل کنند قطعاً خطرات کم تری در کمین آن ها خواهد بود.

نه تنها اضافه وزن بلکه کاهش وزن ناگهانی نیز مرگبار است و خطراتی را همراه خواهد داشت؛ چرا که شوک عجیبی به بدن وارد می شود و عواقب خوبی ندارد.

بسیاری از بیماری ها هم چون دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی و حتی سرطان در نتیجه تغییر ناگهانی وزن بروز می یابند.

 

یک شنبه ۱۶ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۶ مرداد ۱۳۹۹)