کد خبر : 251247 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد - 20:04
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت و گو با نوآوران عنوان کرد: بازار مسکن در تعلیق آرزو قادری / روزنامه نگار

نوآوران آنلاین- به جرأت می توان گفت بازار مسکن از جمله حوزه هایی است که عوامل مختلفی در بروز گرانی در آن نقش دارند. از جمله این عوامل می توان به نقش برجسته بازار ارز و هم چنین تأثیر پررنگ بازار بورس اشاره کرد.

همان طور که مشهود است در زمینه ارزی هفته های اخیر قیمت ها رشد یافت و رقم بی سابقه ای را تجربه کرد. همین امر موجب شد تا بازار مسکن نیز شاهد رشد قیمتی باشد.

بازار بورس نیز که این روزها با افت و خیز مواجه است تا حد زیادی بر حوزه مسکن تأثیر می گذارد.

در مجموع می توان نتیجه گرفت که در اقتصاد ایران ثبات و آرامش وجود ندارد و به همین دلیل شاهد ناآرامی در حوزه های مهم هم چون مسکن هستیم. نوسانات قیمتی از سایر زمینه ها به بازار مسکن نیز سرایت می کند. شاید سایر بازارها نقش چندانی در معیشت و زندگی مردم نداشته باشند، اما مسکن به دلیل این که جزء 4 نیاز اصلی و ضروری محسوب می شود قابل چشم پوشی نیست و باید حتما این نیاز رفع شود.

در همین خصوص به گفت و گو با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور پرداختیم که از نظر می گذرد.

 

* وضعیت بازار مسکن را از نظر حجم معاملات چطور ارزیابی می کنید؟

 

بازار مسکن در ماه گذشته با توجه به این که نخستین ماه فصل تابستان بود و در این فصل به طور معمول نقل و انتقالات رونق می گیرد تا حدی جان گرفت و امید می رفت که اگر به همین ترتیب اوضاع پیش رود شاهد رونق نسبی در بازار خرید و فروش مسکن باشیم، اما متأسفانه نوسانات نرخ ارز تأثیر زیادی بر بازار مسکن گذاشت و شاهد بودیم که معاملات از رونق افتادند. اوایل مرداد شاهد بالا رفتن اندک قیمت ها در بازار مسکن بودیم که شاید بتوان گفت همین مقدار اندک نیز معاملات را تحت تأثیر قرار داده است. باید بازار به سمتی هدایت شود که مردم انگیزه برای ورود نقدینگی شان و سرمایه گذاری داشته باشند تا باز هم شاهد روزهای پر رونق در این حوزه باشیم. تنها راه بازگشت رونق به مسکن ورود مردم است که متأسفانه نوسانات قیمتی موجب شده تا عده ای نتوانند قدم در این عرصه بگذارند و از دیگر سو نیز تلاطمات ارزی، قیمت ها در بازار مسکن را تحت الشعاع خود قرار داده و برخی دست نگه داشته اند تا این قیمت ها بشکند و کاهش یابد.

البته باید مراقب باشیم که دلال ها بازار را در محاصره تصمیمات شان قرار ندهند و شرایطی فراهم کنیم که مردم اقدام به خرید و فروش های گسترده کنند و بازار از رکود خارج شود.

به اعتقاد من بهترین تصمیمی که در حال حاضر باید اتخاذ شود در رابطه با کنترل قیمت ها و مهار گرانی در حوزه مسکن است که این امر مهم مستلزم ورود مسؤولان به این بازار و تشدید نظارت بر فعالیت دلالان و مقابله با آن هاست. از دیگر سو باید تأثیر نرخ ارز و سایر مؤلفه های اقتصادی بر مسکن را به صفر برسانیم تا بازار دچار تلاطمات نشود و معاملات روندی یکسان را طی کنند.

 

* اشاره ای به کاهش انگیزه مردم برای معاملات در بازار مسکن داشتید. چرا این انگیزه کاهش یافته است؟

 

طبیعتاً بالا بودن نرخ ارز این شرایط را ایجاد می کند که مردم انگیزه بیشتری برای ورود به این حوزه داشته باشند و نیازی به خرید خودرو و مسکن احساس نکنند. پیش تر مردم بخش مهمی از سرمایه شان را وارد بازار مسکن و خودرو می کردند تا به سوددهی آن امید داشته باشند، اما اکنون بازار ارز گوی سبقت را ربوده است و با گرانی های روزافزون انگیزه بسیار بالایی در میان مردم ایجاد کرده که سرمایه شان را هر چند اندک به خرید ارز اختصاص دهند. در شرایط کنونی تورم به قدری بالاست و بالاتر نیز می رود که مردم مدام در تلاش برای حفظ ارزش پول شان هستند. هر چه قیمت ارز افزایش می یابد به تناسب آن ارزش پول ملی کمتر می شود و به همین دلیل مردم سعی می کنند که سرمایه شان را تبدیل به ارز کنند که برای شان سودآور باشد و متحمل زیان نشوند. به این ترتیب بازارهای دیگر هم چون مسکن در حالت تعلیق قرار می گیرند و با افت شدید معاملات مواجه می شوند. طی هفته های اخیر حتی قیمت ها تا حدی شکسته شد، اما نتوانست تقاضای مردم برای ورود به بازار مسکن را تحریک کند و بازار را در شرایط رونق قرار دهد و از این حالت تعلیق رها سازد.