کد خبر : 251246 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد - 20:02
بازار سوت و کور مسکن مقداد همتی / کارشناس مسکن

نوآوران آنلاین- سال ها پیش، مسکن بهترین بازار برای سرمایه گذاری بود و شاهد آمد و شد پول های بسیاری به این حوزه بودیم. اما اکنون این بازار سوت و کور است و رونق قبل را ندارد. شاید علت این امر را بتوان در جذاب بودن سرمایه گذاری در حوزه ارزی دانست. در نتیجه این امر شاهد رشد قیمت ها در بازار دلار خواهیم بود که نوسانات قیمتی دامن می زند و بازار را از مسیر طبیعی خود خارج می کند.

بهترین سیاستی که مسؤولان می توانستد در پیش گیرند این بود که اجازه نمی دادند تا این حد بازار ارز و قیمت های این حوزه بر بخش های مختلف اقتصاد تأثیر بگذارند و همواره سیر صعودی داشته باشند.

تا زمانی که قیمت ها در بازار ارز همین طور رو به بالا باشند و دیگر بخش ها را تحت تأثیر قرار دهند نقش مهمی در اقتصاد دارند و از بازار پر رونقی برخوردار خواهند بود؛ چرا که تقاضا برای خرید ارز هم چنان بالاست.

بازار مسکن را دو جنبه در زمینه تقاضا می توان مورد بررسی قرار داد. اول این که مسکن جنبه نیازضروری مردم را دارد و برای تأمین این نیاز اساسی باید اقدام به خرید کنند. دوم این که با برخی تقاضاها از سوی دلالان و واسطه گران مواجه هستیم که حجم بالایی از معاملات را به طور سالانه به خود اختصاص می دهند.

تقاضای مردم موجب می شود این بازار رونق بگیرد و معاملات افزایش یابد، اما متأسفانه باید گفت افزایش معاملات توسط سودجویان نتیجه ای جز به هم ریختگی بازار مسکن ندار و حتی به رونق نیز کمک نمی کند؛ چرا که قیمت ها به طور کاذب رشد می یابند و به این ترتیب تقاضا کاهش می یابد و نهایتاً بازار در وضعیت رکود قرار می گیرد که بالا بودن قیمت ها در نتیجه عملکرد دلالان آن را رقم زده است. در شرایط کنونی بازار مسکن به شدت نیازمند نظارت است و باید مسؤولان از این جهت که مسکن نیاز ضروری مردم است اقداماتی در زمینه هدایت بازار و به دست گرفتن عنان بازار انجام دهند.