کد خبر : 251208 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۲۵ مرداد - 10:37
مرمت ٧٥٠٠ کیلومتر از راه های شریانی كشور ​معاون راهداري سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي از مرمت ٧٥٠٠ كيلومتر از راههاي شرياني كشور خبر داد.

نوآوران آنلاین-به گزارش روابط عمومي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به نقل از خبرگزاري صدا و سيما​، رضا اكبري معاون راهداري اين سازمان با اعلام اين مطلب افزود:

وضعیت رويه راههاي كشور هر دوسال يك بار بررسي مي‌شود . وضعيت راه های کشور توسط خودرو های تجهیز شده به انواع دوربین و حسگر های سامانه مدیریت نگهداری رویه راه ها (PMS) بررسی و تجزیه و تحلیل می شود که بر اساس آخرین برداشت که در پاییز سال ١٣٩٧انجام شد، حدود ٣٣ درصد راه های اصلی و شبکه شریانی کشور نیاز به مرمت روکش یا تعمیر اساسی دارد.​​​
وی اظهار داشت :
بر اساس تجزیه و تحلیل سامانه مدیریت و نگهداری رویه راه ها (PMS)، ترمیم ٤ هزار کیلومتر از راه ها که اولویت بیشتری داشتند سال گذشته انجام شد و امسال نیز ٧ هزار کیلومتر دیگر در دست اقدام و تعمیر اساسی قرار دارد .
وي خاطر نشان كرد :
مقرر شد در دو هزار کیلومتر دیگر از راه ها نیز مرمت و نگهداری جاری انجام شود بنابراین در مجموع ظرف دو سال، بیش از ١٣ هزار کیلومتر از راه های کشور تعمیر اساسی و یا مرمت شده است .
به گفته معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، امسال ٣ هزار کیلومتر روکش ضخیم و بازیافت آسفالت، ٤ هزار کیلومتر روکش نازک و ٢ هزار کیلومتر لکه گیری و درزگیری آسفالت در شبکه راه های کشور انجام می شود و از مجموع ١٢ روش مرمت و نگهداری راه ها که شامل انواع آسفالت گرم، بازیافت سرد و گرم، روکش نازک، درزگیری و انواع لکه گیری است در طول این مسیر ها بسته به نوع خرابی عملیات ترمیم استفاده شده است.
اکبری اعتبارات مورد نیاز برای نگهداری راه ها در وضعیت مطلوب را سالانه ٢٠ هزار میلیارد تومان دانست و افزود:
اعتباراتی که به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده اي برای نگهداری راه ها تخصیص می یابد ، سالانه حدود یک دهم این مبلغ است . در واقع سالانه ٢ تا ٣ هزار میلیارد تومان در اختیار اين سازمان  قرار می گیرد که با توجه به عمر مفید آسفالت و وجود عقب ماندگی تاریخی در این بخش همچنين نیاز تصاعدی به مرمت راهها ، همه ساله در قالب پیشنهاد به مجلس و دولت در جهت تامين اعتبار مورد نیاز اين بخش تلاش شده و اينكه
منابع درآمدی پایداری تعریف شود که به دليل مشكلات اقتصادي پيش رو امكان پذير نشده است.
وی افزود:
در همه کشورها، اعتبارات تعمیر راه ها از منابع دولتی جدا شده و از نسخه هایی نظیر مالیات بر سوخت، مالیات بر خودرو و عوارض بر جاده یا روش های ترکیبی استفاده شده است که در کشور ما این اتفاق رخ نداده است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه امروز در سراسر کشور بیش از ٣٥٠ اکیپ آسفالت در سطح راه های برون شهری فعال است افزود: با توجه به اینکه بیشترین خرابی راه ها در استان های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، اصفهان، هرمزگان و خوزستان بوده است طبیعی است که بیشترین حجم پروژه ها و اعتبارات به این استان ها تخصیص یافته است و این استان ها هرکدام ١٥ تا ٢٠ اکیپ فعال دارند.
وی همچنین درباره کنترل کیفیت آسفالت و مصالح مورد استفاده در عملیات های عمرانی و مرمت روکش ها نیز گفت:
تمام عملیات تعمیر و نگهداری راه ها از ابتدای تعریف پروژه تا انتهای آن تحت پوشش و نظارت آزمایشگاه های کنترل کیفیت طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و کارخانجات قیر و مصالح نیز باید گواهی استاندارد خود را از مرکز تحقیقات راه وزارت راه و شهرسازی اخذ کنند تا بتوانند در مناقصات ما شرکت کنند و در حین اجرا هم آزمایشات مکرر انجام شده و در موارد ضروری دستورالعمل اصلاحی برای سازندگان صادر می شود ضمن اینکه از پیمانکار گواهی دوره تضمین بین ٢ تا ١٠ سال بسته به نوع عملیات عمرانی آن اخذ می گردد.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: از یک ماه آینده، بازنگری و اسکن مجدد راه های کشور توسط سامانه مدیریت و نگهداری رویه راه های کشور (PMS) آغاز خواهد شد و با توجه به اینکه خرابی حدود ٣ هزار کیلومتر از راه های کشور از دوره قبلی باقی مانده است و بخش دیگری از راه ها نیز در فاصله این دو سال مستهلک شده به میزان خرابی های راه های کشور اضافه خواهد شد و زمستان نیز در پیش است که به شبکه راه ها و آسفالت آسیب جدی می زند و اگر رویدادی نظیر سیلاب نیز اتفاق بیافتد حجم خرابی راه های کشور به شدت افزایش می یابد.
گفتني است شبکه راه های برون شهری کشور که زیر نظر و مدیریت وزارت راه و شهرسازی است ٢٠٠ هزار کیلومتر طول دارد که شامل بزرگراهها، آزادراهها، راه های فرعی و روستایی است و طول جاده های شریانی کشور ٣٥ هزار کیلومتر است که با احتساب باند های رفت و برگشت به ٥٢ هزار کیلومتر می رسد که اولویت اول ما نگهداری جاده های پرتردد شریانی است و در مرحله بعد ٥٠ هزار کیلومتر راه فرعی و سایر راه ها قرار دارد .