کد خبر : 251193 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۲۴ مرداد - 01:02
اکسیژنِ 100 درصد به ریه ها آسیب می رساند منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یکی از ویژگی های بارز شدید کووید ۱۹ تنگی نفس و کاهش قابل توجه سطح اکسیژن خون است که به آن "هیپوکسیمی" گفته می شود. پس از بستری در بیمارستان، این بیماران در تلاش هستند سطح خود را به حالت عادی برسانند و اکسیژن مصرف کنند. با این حال، یک مطالعه جدید نشان می دهد این درمان جهانی ممکن است عواقب ناخواسته از طریق یک منبع غیر منتظره هم چون میکروبیوم (مجموع ژنوم تمامی میکروب هایی که بدن انسان میزبان آن هاست) داشته باشد. 

دکتر "شانا اشلی" پزشک بخش مراقبت های ویژه می گوید: فرض بر این بود که ریه ها نسبتاً تمیز و عاری از باکتری هستند. ما اکنون می دانیم که تعادل باکتری های موجود در ریه ها بسیار شبیه به روده است.

وی با تیمی به سرپرستی "رابرت دیکسون" استادیار بخش مراقبت های ویژه و ایمونولوژی، سال ها به تحقیق در مورد نقش میکروبیوم ریه در سلامتی و بیماری پرداخته است. نتایج تحقیق آن ها نشان داده که اکسیژن در برخی موارد تعادل را مختل و به آسیب ریه ها کمک می کند.

دانشمندان مدت هاست می دانند اکسیژن می تواند به ریه ها آسیب برساند.

"دیکسون" در این خصوص می گوید: اکسیژن گاهاً می تواند یک سم قوی برای ریه باشد. اگر افراد سالم را در معرض اکسیژن 100 درصد قرار دهیم، آن ها دچار آسیب شدید ریه می شوند.

بیماران تحت مراقبت ویژه غالباً برای مدت طولانی تحت غلظت بالای اکسیژن قرار می گیرند.

بررسی مبتلایان به کرونا که بیش از 24 ساعت در ونتیلاتور بودند، حاکی از آن است بسته به این که غلظت کم، متوسط ​​یا زیادی اکسیژن دریافت کنند، تفاوت های چشمگیری در گونه های باکتری موجود در ریه که از اکسیژن تغذیه می کنند، دارند.

به طور خاص، بیمارانی که غلظت اکسیژن بالایی دریافت کرده اند خطر بیشتری برای رشد "استافیلوکوکوس اورئوس" یعنی باکتری هایی که بسیار تحمل اکسیژن دارند و یک دلیل شایع عفونت های ریه در بخش مراقبت های ویژه می باشند، آن ها را تهدید می کند.

 

جمعه ۱۴ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۴ مرداد ۱۳۹۹)