کد خبر : 251192 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۳ مرداد - 16:26
نحوه کنترل پروتئین های سلولی در گسترش سرطان منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بینش جدیدی در مورد سیگنال های سلولی که رشد و مهاجرت سرطان را کنترل می کنند می تواند در جست‌وجوی داروهای مؤثر ضد سرطان کمک کند. یک مطالعه با هدایت مک گیل فرآیندهای بیوشیمیایی کلیدی را مطرح می کند که درک ما از سرطان روده بزرگ، سومین سرطان شایع در بین کانادایی ها را پیش می برد.

با استفاده از پرتوی CMCF در منبع نور کانادایی (CLS) در دانشگاه ساسکاچوان، دانشمندان دانشگاه مک گیل و دانشگاه اوزاکا در ژاپن توانستند رفتار آنزیمی را که در گسترش سلول های سرطانی دخیل است باز کنند. در مطالعه ای که در مجله بیولوژی شیمیایی منتشر شده است، این تیم دریافتند که یک تعامل ظریف بین آنزیمPRL3  و پروتئین دیگری وجود دارد که منیزیم را درون و خارج سلول ها حرکت می دهد. این تعامل برای رشد سرطان روده بزرگ بسیار مهم است.

پرفسور مک گیل و دکتر کاله گهرینگ می گویند: ابتدا این آنزیم ها در سلول های کبدی مشاهده شده اند که برای شروع رشد فعال می شوند. بنابراین به نوعی آن ها به عنوان یک سیگنال رشد عمل می کنند.

به طور کلی اعتقاد بر این بود که پروتئین PRL3 به عنوان آنزیم برای کنترل سلول های سرطانی عمل می کند. بنابراین، جای تعجب داشت که گریینگ و تیمش دریافتند که جهشی که منجر به از بین رفتن فعالیت آنزیم شود، همچنان همین تأثیر را در رشد و مهاجرت سرطان حفظ می کند. آن چه تحقیق جدید ما نشان داد این است که فعالیت دوم  PRL3کنترل یک انتقال دهنده منیزیم یعنی همان سیگنالی است که به سرطان می آموزد به سایر نقاط بدن سفر کند. این بسیار هیجان انگیز بود که پروتئین جهش یافته که هیچ فعالیت کاتالیزوری ندارد، اما هنوز هم بسیار محکم به پروتئین های انتقال منیزیم متصل می شود.

یافته های این تیم فرضیه های طولانی را در مورد نقش PRL3 در گسترش سرطان سؤال می کند و نشان می دهد که مکانیسم اتصال به نوعی مهم است.

 

پنج شنبه ۱۳ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۳ مرداد ۱۳۹۹)