کد خبر : 251177 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد - 15:17
درمان زخم معده از طریق ترمیم بافت منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- محققان در چین اولین قدم را به سمت یک روش جدید برای درمان زخم های معده با استفاده از میکروبوت همراه با مفهوم جدید در بدن برداشتند تا بتوانند ترمیم بافت را در داخل بدن انجام دهند.

پروفسور "تائو زو" از دانشگاه Tsinghua پکن اظهار داشت: آسیب دیواره معده یک مشکل شایع در دستگاه گوارش است و حدود ۱۲ درصد از مردم جهان از آن رنج می برند و  تحویل سلول های جدید به طور مستقیم به محل زخم برای ترمیم بافت، روشی بسیار مفید برای درمان است.

مشکل این است که فناوری فعلی bioprinting روی سایت های خارجی متمرکز است. بیوپینترها معمولاً بسیار بزرگ هستند و برای ترمیم بافت داخلی بدون جراحی تهاجمی قابل استفاده نیستند تا فضای کافی برای عمل چاپ فراهم شود. برای رفع این مشکل ما یک میکروبوت (یک مغز رباتیک با قابلیت های بسیار پیشرفته) ایجاد کردیم که وارد بدن از طریق آندوسکوپ برای انجام ترمیم بافت در داخل بدن.

پلت فرم bioprinting پروفسور Xu توسعه یافته یک ربات دلتا است که از یک پایه ثابت، سکوی متحرک و سه زنجیره سینماتیک یکسان تشکیل شده است. تا آن جا که ممکن است حداقل تهاجم را دارد و می تواند هنگام ورود به بدن بیماران، خود را به سمت پایین خم کند، سپس قبل از شروع عملیات bioprinting باز کند.

پرفسور "ژائو" همچنین گفت: ما این سیستم را از دو طریق آزمایش کردیم. ابتدا با یک مدل بیولوژیکی معده انسان و آندوسکوپ، برای تقلید از عناصر عملکرد درج و چاپ فرآیند استفاده کردیم. آزمایش بیوپریتینگ در یک ظرف کشت سلول برای آزمایش میزان تأثیر دستگاه در کاربردهای بیوپوینت سلول های زنده و ترمیم زخم ها انجام شده است.

هر دو آزمایش نتایج امیدوارکننده ای نشان دادند. یک کشت سلولی 10 روزه نشان داد که سلول های چاپی در دوام بالایی و تکثیر پایدار باقی مانده اند که نشان دهنده عملکرد بیولوژیکی خوب سلول ها در داربست های بافت چاپی است.

پروفسور "ژائو" افزود: اگر چه این گام اول است، اما این مطالعه امکان سنجی این مفهوم را برای درمان آسیب های دیواره معده تأیید کرده است. مطالعات آینده ما در این مناطق متمرکز خواهد شد.

 

چهارشنبه ۱۲ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۲ مرداد ۱۳۹۹)