کد خبر : 251165 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۲ مرداد - 02:49
هوش مصنوعی به کمک تشخیص سریع اوتیسم آمد منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید پزشکی دقیق که توسط هوش مصنوعی (AI) انجام شده است، زمینه را برای غربالگری و مداخله زیست پزشکی برای زیرگروه اوتیسم فراهم کرده است.

مطالعه جدید محققان دانشگاه های "بن گوریون"، "هاروارد" و "ماساچوست" نشان داده است که استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی بسیار مفید می باشد و اکنون فایده آن در زمینه شناسایی و تشخیص اوتیسم به وضوح در مطالعات صورت گرفته مشخص شده است.

دکتر "یوان لو" دانشیار طب پیشگیری در دانشگاه "فاینبرگ" در این خصوص گفت: زیرگروه های اوتیسم بر اساس علائم تعریف شده اختلال اوتیسم و سندرم آسپرگر هستند. براساس آمارهای موجود، اوتیسم تقریباً از هر 54 کودک در ایالات متحده یک نفر را مبتلا می کند. از این میان پسران چهار برابر بیشتر از دختران در معرض ابتلاء به اوتیسم هستند. این بیماری در بیشتر کودکان پس از 4 سالگی تشخیص داده می شود، اگرچه اوتیسم دارای علائم قابل تشخیص است و در اوایل 2 سالگی نیز می توان تشخیص داد.

شناسایی اوتیسم با کمک هوش مصنوعی در دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که بسیاری از والدین در نخستین سال های تولد فرزندشان قادر به تشخیص این مشکل نیستند.

تیم های تحقیقاتی دانشگاهی برای شناسایی اوتیسم در کودکان، خوشه های اگزون های (قسمت هایی از ژن ها که حاوی برنامه نویسی برای پروتئین هستند) ژنی آن ها را شناسایی کردند که در طول رشد مغز با هم عمل می کنند. آن ها سپس از تکنیک های خوشه ای نمودار گرافیکی الگوریتم هوش مصنوعی بر روی داده های ژن استفاده کردند.

لوو گفت: این رویکرد یک روش مناسب برای شناسایی اوتیسم است و این امکان را برای بسیاری از بیماری های ژنتیکی پیچیده فراهم می کند.           

این تیم تحقیقاتی همچنین پروفایل های چربی خون تغییر یافته را در نوزادانی مشاهده کردند که بعداً به اختلال طیف اوتیسم مبتلا شدند. این یافته ها باعث شد که محققان، مطالعات بعدی را از جمله کارآزمایی های بالینی که هدف از آن ارتقای غربالگری زودرس و مداخله اولیه اوتیسم است، دنبال کنند.

لوو گفت: امروزه اوتیسم فقط براساس علائم تشخیص داده می شود و واقعیت این است كه فقط پزشك قادر به تشخیص آن است.


چهارشنبه ۱۲ آگوست ۲۰۲۰

(برابر با ۲۲ مرداد ۱۳۹۹)