کد خبر : 251162 تاریخ : ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ مرداد - 19:40
مبارزه با فرار مالیاتی محدود به شعار نشود آلبرت بغزیان/ استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- یکی از مسائلی که سال ها از چشم مسؤولان دور مانده است فرارهای مالیاتی است. اکنون که در وضعیت مالی بسیار بدی قرار داریم به دلیل تأثیرات فرارهای مالیاتی بر کسری بودجه بیش از گذشته این امر مهم جلوه می کند.

شعارهای بسیاری در خصوص مبارزه با این معضل داده می شود، اما این که تا چه اندازه شعارها حقیقی است جای بحث دارد. متأسفانه باید گفت در اقتصاد ما شیوه شعار دادن و عمل نکردن امری طبیعی شده و مردم نیز به این رویه آشنا هستند و عادت کرده اند شعار بشنوند و در عمل شاهد بهبود اوضاع نباشند.

تداوم چنین وضعیتی شرایط کنونی را رقم زده است که اکثریت مردمی که جزء قشر متوسط بودند اکنون در رده اقشار ضعیف جامعه قرار گرفته اند و طبقه متوسط به واسطه گرانی ها و قدرت خرید پایین مردم در حال حذف شدن است. این وضعیت چندان به صلاح نیست؛ چرا که به معنای گسترش فقر در جامعه است. افزون بر این مردمی که سرمایه های کشور ما هستند امروزه چنان گرفتار رفع مشکلات مالی شان شده اند که دیگر امیدشان را نسبت به آینده از دست داده اند و این اتفاق خوبی نیست. در جامعه ای که ناامیدی رخنه کند مسیر موفقیت و توسعه مسدود می شود و نمی توان انتظار وقوع اتفاقات خوب را داشت.

یکی از دلایلی که اکنون می توان گفت موجبات بروز کسری بودجه را رقم زده است فرار مالیاتی است. بسیاری از صاحبان شغل های پردرآمد و هنگفت مالیات پرداخت نمی کنند و فقط مشاغل کوچک و خرد که از درآمد کمی برخوردارند اقدام به این کار می کنند و باید اظهار تأسف کرد که با این رویه برعکس در اقتصادمان مواجه هستیم.

باید مسؤولان تمهیداتی بیاندیشند و سیاست هایی تدوین کنند که این وضعیت اصلاح شود و شاهد تمکین همه افراد به قانون باشیم.

تا زمانی که فرار مالیاتی هم چنان معضل بزرگی در کشور ما باشد اقتصاد ما گرفتار و کسری بودجه مهمان مان خواهد بود. باید سازوکاری قانونی برای این امر در نظر گرفته شود که امکان فرار مالیاتی به حداقل برسد. اگر این اتفاق بیافتد می توان امید داشت که کسری بودجه کم تری را شاهد باشیم و شرایط تا حدی بهبود یابد. در وضعیتی که کشور با کسری بودجه رو به رو باشد مردم نیز در زندگی شان روی خوش آرامش را نخواهند دید و موجی از مشکلات معیشتی و رفاهی را شاهد خواهیم بود.