کد خبر : 250581 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۹ تير - 19:14
تحمیل رکود بر اقتصاد به دنبال تضعیف اصناف جلال‌الدین محمد شکریه/ نایب رئیس اتاق اصناف

نوآوران آنلاین- بدون شک تا زمانی که کسب و کارهای مختلف فعالیت می کنند و شهرها و به ویژه وسائل حمل و نقل عمومی شلوغ است نمی توان امید به ریشه کن کردن کرونا و سیر نزولی مرگ و میرها داشت.

کرونا شوخی نیست و باید جدی گرفته شود. تنها راه مبارزه با این ویروس نیز در خانه ماندن است که باید دولت مقدمات آن را فراهم کند، اما متأسفانه مردم ما به دلیل مشکلات معیشتی شان نمی توانند در خانه بمانند و برای فعالیت اقتصادی به ناچار باید ساعاتی را در خارج از منزل سپری کنند.

در همین زمان خارج از منزل امکان ابتلاء به کرونا و انتقال ویروس وجود دارد. در حال حاضر سیر ابتلاء به کرونا صعودی است و نمی توان به راحتی از کنار این موضوع عبور کرد.

برای مقابله با کرونا دولت اقدام به بازگشت برخی محدودیت ها کرده است که در این خصوص باید گفت تعطیلی برخی بخش ها راهگشا نیست و باید اقدامات جدی تر و منطقی تر برای نابودی کرونا اتخاذ شود. اگر شرایط کشور به گونه ای بود که می توانستیم کل بخش ها را تعطیل کنیم، قطعاً این اقدام ثمربخش بود و در عمل شاهد کاهش ابتلاء به کرونا بودیم. در ووهان چین که دولت اقدام به قرنطینه شهر کرد در مدت کوتاهی کرونا فروکش کرد و وضعیت به شرایط عادی بازگشت.

متأسفانه زیر ساخت های مناسبی در کشور ما وجود ندارد و پیش از شیوع کرونا نیز اقتصاد ما دچار آسیب های بسیاری شده بود.

مشکلات بسیاری از دوره های قبل در اقتصاد باقی مانده بود که به بحران تبدیل شده بودند و وضعیت آشفته ای را رقم زدند. کشور ما در شرایطی به مقابله با کرونا می پردازد که رفاه عمومی به شدت افت کرده است و از نظر اقتصادی دچار مشکلات بسیاری هستیم. در این وضعیت قطعا ادامه شرایط سخت خواهد بود. برای گذر از این شرایط سخت باید دولتمردان تمهیداتی بیاندیشند تا ضمن تعطیلی اصناف و کسب و کارهای مختلف، آسیب کمتری به اقتصاد تحمیل شود. گرانی های بسیار در کنار نبود قدرت خرید مردم اکنون موجب شده تا رونق از اقتصاد ما خداحافظی کند. باید هر چه سریع تر امکانی برای تضعیف کرونا توسط دولت ایجاد شود و مردم بتوانند از عهده تأمین مخارج زندگی شان برآیند. ارائه حمایت های مالی از سوی دولت به شرطی که به تورم و گرانی دامن نزند، می تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.