کد خبر : 250316 تاریخ : ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير - 17:29
کشف راهی برای درمان سلول های سرطانی بدون آسیب به بافت های سالم منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- تکنیک جدید پرتودرمانی که توسط دانشمندان مرکز فیزیک تابش پزشکی دانشگاه Wollongong (CMRP) شناسایی شده است، نوید بهبود نتایج درمانی در بیماران مبتلا به سرطان مغز را نشان داده است.

دانشمندان استرالیایی یک روش برای درمان سرطان مغزی درجه بالا را با استفاده از پرتودرمانی شخصی شده از میکروبام (MRT) آزمایش و آن را با یک ارزیابی خلاقانه از پوشش دوز تومور ترکیب کردند.

(MRT)  از اشعه (X) بسیار ریز برای از بین بردن بافت سرطانی استفاده می کند در حالی که به بافت سالم اطراف آسیب نمی رساند. هدف قرار دادن دقیق همچنین مقادیر بسیار بالاتری را در مدت زمان بسیار کوتاهی به تومور تحویل می دهد.

محققان از اسکن (CT) که در تصویربرداری پزشکی (Monash) انجام شده است، برای ترسیم تومورهای مغزی در موش ها استفاده کردند و سپس از    (MRT)برای انتقال دوز بالا به سلول های سرطانی با دقت (pinpoint) استفاده کردندو  قادر به تولید اشعه(X) بسیار قدرتمندتر از ماشین های معمولی اشعه ایکس بیمارستانی شدند.

موش های تحت درمان با(MRT) به طور قابل توجهی طولانی تر از موش های غیر پرتودرمان با همان تومورهای تهاجمی مغز زنده مانده بودند. هیچ عوارض جانبی طولانی مدت پس از (MRT) و کاهش قابل توجهی در شناخت، بینایی، تحرک یا رفتار در موش های صحرایی مشاهده نشد.

این نخستین مطالعه طولانی مدت در مورد سرطان مغز (MRT)و اولین بار در جهان است که برای درمان سرطان مغز مورد استفاده قرار می گیرد.

تومورهای مغزی از سخت ترین سرطان ها برای درمان هستند و معمولاً هنگام درمان با اشعه (X)سایر بافت های سالم بدن بیماران نیز آسیب می بیند و سرطان های مغزی برای غلبه بر مقاومت در برابر اشعه به استراتژی های درمانی دقیق و جدیدتری نیاز داشتند که اکنون محققان به نتایج خوبی در این زمینه دست یافتند.

این روش جدید (MRT)تومورها را با تیغه های اشعه  (X)بسیار نازک مانند "ویفر" درمان می کند تا دوزهای بسیار بالایی از تابش "سینکروترون" تحویل داده شده را در مدت زمان بسیار کوتاهی تحویل دهد.

این مورد با دستگاه های پرتونگاری معمولی در بیمارستان ها امکان پذیر نیست. تحقیقات نشان می دهد که وقتی دوز تابش با استفاده از (MRT)انجام می شود، درمان سلول های تومور بسیار مؤثر است.

درمان سرطان های مغزی در کودکان و به ویژه بزرگسالان دشوار است. در طول 30 سال گذشته نتایج درمانی سرطان مغز در کودکان و بزرگسالان همچنان بدون نتیجه باقی مانده بود.

با وجود پیشرفت در تکنیک های جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی، تومورهای مغزی برای رفع جراحی دشوار هستند و می توانند در برابر اشعه و درمان دارویی مقاوم باشند. به همین دلیل دستیابی به موفقیت در درمان سرطان مغز به تأخیر افتاده است.

وی ادامه داد: بسیاری از مبتلایان به سرطان مغز از عوارض شناختی و جسمی این درمان رنج می برند و خطر آن در کودکان بیشتر است.

نکته بسیار مهم در کیفیت زندگی بیماران بهبود یافته از سرطان، کاهش آسیب به بافت طبیعی سالم آن هاست.

پرتودرمانی فعلی برای تومور مغزی به طور معمول طی چند هفته با معالجه اشعه روزانه انجام می شود. به جای هدف قرار دادن قسمت بزرگی از مغز با دوزهای پایین تر از پرتونگاری که بارها و بارها تکرار می شود، روش جدید شامل یک دوز از پرتوهای(X) با دوز فوق العاده بالا دقیقاً در سلول های سرطانی است.

دکتر انگلس در این خصوص می گوید: یک دوز واحد از این درمان(MRT) "سنکروترون" شخصی می تواند از چندین روش پرتودرمانی که در حال حاضر تحویل داده می شود، مؤثرتر باشد.

 

پنج شنبه ۹ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۹ تیر ۱۳۹۹)