کد خبر : 250312 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير - 16:35
کشف راهی برای کاهش درد مبتلایان به روماتیسم منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- یک مطالعه جدید در انستیتوی پزشکی در "کارولینسا انستیتوت" نشان می دهد که برخی آنتی بادی ها می توانند مقاومت بدن افراد مبتلا به بیماری های التهابی سیستمیک هم چون روماتیسم را در برابر درد افزایش دهند.

این نتایج شواهد درمانی را با تهیه آنتی بادی ضد (PC) به بیماران مبتلا به این بیماری ها یا از طریق ایمن سازی با رایانه شخصی ارائه می دهد.

"لوپوس اریتماتوز سیستمیک" یا روماتیسم SLE) ( یک بیماری خودایمنی مزمن است که می تواند ارگان های متعددی به خصوص پوست، مفاصل، خون، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی را در بدن درگیر کند. منظور از "مزمن بودن " این است که بیماری می تواند برای یک مدت طولانی باقی بماند. منظور از "خودایمنی" وجود اختلالی است در سیستم ایمنی که در آن سیستم ایمنی به جای محافظت بدن در مقابل ویروس و میکروب به بافت های خود بیمار حمله می کند. در حقیقت سیستم ایمنی توانایی اش را برای افتراق گذاشتن بین عوامل خارجی و سلول ها و بافت خودی از دست داده است. سیستم ایمنی دچار اشتباه شده و در بین سایر عوامل اتوآنتی بادی هایی را تولید می کند که سلول های طبیعی خود فرد را به عنوان خارجی تلقی کرده و به آن ها حمله می کنند. نتیجه یک واکنش خودایمنی این است که در اعضای خاصی (مثل مفاصل، کلیه ها، پوست و ...) التهاب به وجود می‌آید.

گروه تحقیقاتی به سرپرستی استاد "یوهان فراستراد" پیش از این نشان داده است كه نوع خاصی از آنتی بادی ضد(PC) با كاهش خطر التهاب مزمن به عنوان "آترواسكلروز" بیماری های قلبی عروقی و برخی از بیماری های روماتیسمی از جمله سیستمیك همراه هستند. "لوپوس اریتماتوز" فسفوریل کولین در بدن در سیستم ایمنی بدن بر روی لیپیدهای اکسیده شده در آترواسکلروز در رگ ها و سلول های مرده وجود دارد که باید توسط سیستم های دفاعی بدن مورد مراقبت قرار گیرد و بر روی پاتوژن های مختلفی از جمله انگل و برخی باکتری ها نیز قرار دارد.

براساس فرضیه این گروه تحقیق، سطح پایین ضد  (PC)می تواند به دلیل شیوع کم عوامل بیماری زا از این نوع باشد. این فرضیه توسط گزارش های قبلی از گروه تحقیق پشتیبانی می شود؛ جایی که افراد اهل "گینه نو" با زندگی سنتی زندگی می کنند و در آن جا این نوع پاتوژن ها متداول تر و دارای سطح بالاتری از ضد PC و شیوع پایین تر بیماری های مذکور هستند.

در مطالعه حاضر، آنتی بادی های ضد (PC)و مالون دی آلدئید یا (MDA) در یک گروه بزرگ از بیماران مبتلا به بیماری های روماتیسمی مختلف که با یک گروه کنترل مقایسه شده بودند، مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج نشان می دهد که در درمان بیماران مبتلا به بیماری روماتیسمی سیستمیک، برخی آنتی بادی ها نقش بسیار فعالی دارند و این آنتی بادی ها توسط محققان کشف و شناسایی شده اند که به این ترتیب این بیماران مشکلات کم تری را خواهند داشت.

 

چهارشنبه ۸ جولای ۲۰۲۰

(برابر با ۱۸ تیر ۱۳۹۹)