کد خبر : 250300 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۸ تير - 12:21
«تئاتر عروسکی» و یک سکوت سنگین سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» معتقد است سکوت نسبت به برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک سکوتی سنگین است و باید برای برگزاری این رویداد برنامه‌ریزی شود.

نوآوران آنلاین- جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک یکی از رویدادهای بین‌المللی تئاتر ایران است که هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود. این جشنواره همواره مورد توجه خانواده تئاتر و فعالان عرصه تئاتر عروسکی بوده است و از برگزاری آن استقبال شده زیرا به عنوان یکی از معدود فرصت‌هایی است که برای تولید و اجرای آثار عروسکی وجود دارد.

هجدهمین دوره جشنواره تهران-مبارک اما شرایط کاملاً متفاوتی را تجربه می‌کند؛ رویدادی که در ابتدای سال جاری با درگذشت گلزار محمدی به‌عنوان دبیر جشنواره در وضعیت سختی قرار گرفت. البته این مهم را نباید فراموش کرد که زنده یاد محمدی با تشکیل ستاد اجرایی جشنواره و همچنین تدوین و انتشار فراخوان، چرخ جشنواره هجدهم را به حرکت درآورد اما شیوع ویروس کرونا این حرکت را تا حد بسیار زیادی متوقف کرده است.

این روزها بحث مطرح شده در میان هنرمندان تئاتر و فعالان تئاتر عروسکی در خصوص مبهم بودن وضعیت برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک است و اینکه چرا هنوز در خصوص انتخاب و معرفی دبیر و همچنین روند و نحوه برگزاری جشنواره اقدامی صورت نگرفته است.

دبیر «فجر» انتخاب شد اما دبیر «مبارک» نه!

زهرا صبری کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» در خصوص وضعیت برگزاری هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک با توجه به اینکه وضعیت دبیر و برگزاری این رویداد بین‌المللی تئاتر مشخص نیست، به خبرنگار مهر گفت: آقای قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی اولین بار نیست که زحمت مدیریت تئاتر را به دوش می‌کشد و به تمامی مشکلات و کمبودهای تئاتر آشنا است. ایشان در جریان هستند که ما گلزار محمدی عزیز را که دبیر جشنواره هجدهم بود از دست دادیم. جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک قرار بود در تابستان سال جاری برگزار شود ولی می‌بینیم دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که قرار است در بهمن برگزار شود، انتخاب می‌شود ولی جشنواره تئاتر عروسکی نه.

بخش اعظمی از هنرمندان و فعالان تئاتر عروسکی بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی برای جشنواره تهران-مبارک رخ دهد. اگر قرار است جشنواره تئاتر عروسکی با جشنواره تئاتر فجر ادغام شود باید چگونگی آن برای ما شفاف باشد وی با بیان اینکه متوجه شدت شیوع ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گذاری‌ها در سطح جامعه هستم، اظهار کرد: مواقعی هست که باید توجه بیشتری به برخی مسائل شود مانند جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران -مبارک. چطور می‌شود که دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب می‌شود تا برای برگزاری آن در شرایط ویژه کرونایی برنامه‌ریزی کند ولی برای جشنواره تئاتر عروسکی چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد؟ این موضوع را مطرح کردم زیرا برای برنامه‌ریزی و برگزاری جشنواره تهران-مبارک زمان از دست می‌رود و باید هر چه سریع‌تر برای برگزاری این رویداد در سال جاری اقدام کنیم.

صبری در ادامه سخنان خود با طرح این پرسش که آقای آشنا ما برای برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی در شرایط خاص در کجای مسیر برنامه‌های اداره کل هنرهای نمایشی قرار گرفته‌ایم؟ تأکید کرد: بحث من این نیست که چرا دبیر جشنواره تئاتر فجر انتخاب شده، بلکه سؤالم این است که چرا برای جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک با توجه به جای خالی گلزار محمدی و با توجه به اینکه بخشی از اقدامات لازم برای جشنواره را انجام داده بود، برنامه‌ای مدنظر قرار نگرفته است؟

کارگردان نمایش «زمین و چرخ» متذکر شد: بخش اعظمی از هنرمندان و فعالان تئاتر عروسکی بلاتکلیف مانده‌اند و نمی‌دانند که قرار است چه اتفاقی برای جشنواره تهران-مبارک رخ دهد. اگر قرار است جشنواره تئاتر عروسکی با جشنواره تئاتر فجر ادغام شود باید چگونگی آن برای ما شفاف باشد زیرا جشنواره تئاتر عروسکی علاوه بر پیشینه‌ای قابل قبول، مستقل است و اعتبار بالایی در میان کشورهای مختلف دارد. جشنواره تئاتر عروسکی همیشه استقلال خود را داشته ولی اینکه بخواهد با جشنواره تئاتر فجر ادغام شود به نوعی از سرباز کردن برگزاری جشنواره است.

سرپرست گروه تئاتر «یاس تمام» با بیان اینکه چرا سکوت برای جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک تا این حد سنگین است و هیچکس اقدامی نمی‌کند، افزود: بچه‌های تئاتر عروسکی منتظر هستند تا ببینند وضعیت ادامه مسیر گلزار محمدی چگونه خواهد بود. باید این مسیر به درستی ادامه پیدا کند. آقای آشنا، شما باید همانطور که دغدغه جشنواره تئاتر فجر را دارید، دغدغه جشنواره تئاتر عروسکی را هم داشته باشید.

بودجه «مبارک» صرف فعالیت‌های دیگر نشود!

صبری با اشاره به اینکه مطمئناً بودجه دوره هجدهم جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران-مبارک در نظر گرفته شده بود ولی در شرایط فعلی مشخص نیست وضعیت این بودجه چه خواهد شد، گفت: امیدوارم بودجه جشنواره برای فعالیت‌های دیگر صرف نشود. این بودجه می‌تواند با برنامه‌ریزی صرف هنرمندان تئاتر عروسکی شود تا فعالیت خود را در شرایط کرونایی موجود ادامه دهند تا جشنواره به درستی برگزار شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید درباره وضعیت برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک اطلاع رسانی شود، شاید آقای آشنا بگویند که برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده اگر اینگونه بوده پس چرا ما بی اطلاعیم؟ زمان کمی تا برگزاری جشنواره تهران-مبارک زمان باقی مانده ولی هیچ خبری از برنامه‌ریزی و برگزاری آن نیست. این در حالی است که تئاتر عروسکی و جشنواره تهران-مبارک بخش مهمی از پیکره تئاتر ایران است.

کارگردان نمایش «ننه دلاور» تصریح کرد: فکر می‌کنم این چشم بستن روی جشنواره معتبر بین‌المللی تئاتر عروسکی خطایی بزرگ برای جامعه تئاتری ایران باشد. جشنواره امسال در هر زمانی که بخواهد برگزار شود، باید با حرمت و توجه بیشتر برگزار شود زیرا عزیزی را از دست داده که تا آخرین لحظات عمر خود پیگیر برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک بود. با وجود کرونا، زندگی و فعالیت‌ها جریان دارد و باید با درایت و برای شادی روح گلزار محمدی جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک ویژه‌تر برگزار شود.

صبری در پایان سخنان خود گفت: بهتر است مشخص شود دبیر جشنواره تئاتر عروسکی تهران-مبارک چه کسی می‌شود، جشنواره چه زمانی و چگونه برگزار خواهد شد و چه برنامه‌ریزی‌ای برای صرف بودجه در نظر گرفته شده جشنواره وجود دارد.