کد خبر : 250259 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير - 18:19
طوفان کرونا در اقتصادهای دنیا مهدی تقوی/ اقتصاددان

نوآوران آنلاین- بیش از 4 ماه است کرونا با شیوع اش در کشور ما تغییرات گسترده ای را رقم زده است؛ آن هم تغییراتی که با سوء تدبیرهای مسؤولان، تلاطماتی در نحوه زندگی و کسب و کار و معیشت مردم ایجاد کرده است.

بدون اغراق می توان گفت کرونا بسیاری از فعالیت ها را مختل و زندگی مردم را پردردسر کرده است. مدتی قبل به دستور ستاد مقابله با کرونا مشاغل پرخطر تعطیل شدند که به دنبال آن تا حدی اوضاع ابتلاء به کرونا بهبود یافت، اما مجدد با شروع فعالیت های مختلف، آمار مبتلایان کرونا افزایش یافت.

در حال حاضر بسیاری فراموش کرده اند که کرونا در کشور هم چنان هست و موارد ابتلاء و مرگ ناشی از این ویروس رو به رشد است.

بسیاری از افراد از زدن ماسک امتناع می کنند و تصورشان این است که کرونا نمی گیرند. در حالی که چنین نیست و همه در معرض خطر این ویروس کشنده هستیم.

هر چه دیرتر کرونا در کشورمان نابود شود، اقتصاد ما بیشتر آسیب می خورد. تا همین الان نیز بسیاری از گرانی ها و رکود موجود در اقتصاد موجب شده تا مردم ما ناملایمات بسیاری را سپری کنند.

در حال حاضر بزرگ ترین و توسعه یافته ترین اقتصادهای دنیا نیز در برابر کرونا عقب نشینی کرده اند و روزهای بی رونقی را تجربه می کنند.

دولت های اروپایی نیز خبر از تعطیلی و ورشکستگی بزرگ ترین شرکت های شان می دهند.

به نوعی می توان گفت همه اقتصادهای دنیا اکنون در مرحله بدی قرار دارند و از این دوران با دقت در تصمیم گیری ها عبور می کنند. تمام اقتصادهای دنیا در وضعیت کنونی در حال ایجاد راهی برای افزایش قدرت خرید مردم شان هستند.

اقتصاد ایران به دلیل این که از مدت ها قبل گرفتار مشکلاتی هم چون تورم بالا، رکود و نبود قدرت خرید مردم بوده است اکنون تاب آوری کم تری در برابر تأثیرات ناشی از کرونا دارد. در این وضعیت باید مسؤولان به فکر راهی برای پر کردن سفره های مردم باشند و کمک کنند تا مردم حداقل به شرایط مالی قبل از کرونا بازگردند. به ویژه در حال حاضر که امکان برقراری محدودیت ها وجود دارد و مسؤولان کاهش تردد در سطح شهر و تعطیلی برخی مشاغل را چاره مناسبی برای کاهش شیب صعودی کرونا می دانند.