کد خبر : 250258 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۶ تير - 18:14
هادی حق شناس در گفت و گو با نوآوران: حفظ سلامت مردم اولویت همه تصمیمات باشد از اسفند سال گذشته که اعلام شد کرونا در ایران شیوع یافته است تا کنون مردم ما روزهای ناگواری را پشت سر گذاشته‌اند که باید گفت سابقه نداشته است، البته اقتصاد ایران روزهای ناخوش بسیاری را تجربه کرده است ولی در حال حاضر شرایط واقعا بحرانی است.

نوآوران آنلاین- تحریم های ظالمانه، رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی مشاغل، کاهش درآمد کسب و کارها و از بین رفتن رونق اقتصادی معضلاتی است که طی چند ماه اخیر به نحوی بحرانی در اقتصاد ایران نمود یافته اند.

پیش تر برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در زمینه معیشت مردم، دولت اقدام به ارائه تسهیلات یک میلیون تومانی کرد، اما با توجه به قیمت کالاها در ایران و محاسبه قدرت خرید مردم به خوبی می توان دریافت که این مبلغ امکان مالی چندانی برای خانوارها ایجاد نکرد.

به ویژه این که با توجه به سرعت رشد قیمت ها با یک میلیون تومان فقط می توان نیازهای ضروری خانواده را برای چندین روز تأمین کرد.

این در حالی است که حمایت از مردم باید به گونه ای باشد که آن ها مجبور به فعالیت اقتصادی برای کسب درآمد و گذران زندگی نباشند.

در حال حاضر نیز گویا با توجه به وضعیت شهرهای مختلف قرار است اقداماتی در زمینه تعطیلی برخی بخش ها صورت گیرد که پیش از بروز این اتفاق باید دولت فکری به حال معیشت آسیب دیده مردم کند.

در همین خصوص به گفت و گو با هادی حق شناس، نماینده سابق مجلس، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی پرداختیم که مشروح آن تقدیم مخاطبان گرامی می شود.

 

* طی هفته های اخیر با قیمت های بسیار عجیبی در برخی بازارها هم چون لوازم خانگی مواجه شدیم؛ در حالی که مردم قدرت خرید ندارند رشد این قیمت ها به چه عللی اتفاق می افتد؟

 

قاعدتاً از نظر علم اقتصاد باید در بازاری که تقاضا بالاست و عرضه پاسخگوی نیاز مردم نیست شاهد افزایش قیمت ها باشیم، اما متأسفانه اوضاع اقتصادی ایران تا حدی آشفته است که این منطق اقتصادی صادق نیست. قیمت ها در ایران همواره رو به رشد بوده و است. در این میان نیز ابلاغ دستورالعمل کارساز نبوده است و گرانی هر بار بدتر از قبل بر مردم فشار وارده است.

ناکارآمدی مدیران اقتصادی کشور آسیب های بسیاری بر خانوارهای ایرانی وارد وارده است. بسیاری از مردم ما در حال حاضر زیر خط فقر قرار دارند و گرانی ها از درآمدشان سبقت گرفته است و نمی توانند زندگی باکیفیتی را تجربه کنند. حتی بسیاری از مردم قادر نیستند قدرت خرید زمان مشابه سال گذشته خود را بازیابی کنند.

در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که هر سال وضع معیشتی مردم بدتر از سال قبل می شود و آن ها افسوس ماه ها و سال ها قبل را می خورند. ادامه این وضعیت، اتفاقات بدی را رقم خواهد زد. در شرایط کنونی فقر در جامعه گسترده شده است و خانواده ها با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه اند.

شرایط اقتصادی کنونی کشور ما به نحوی است که مردم به شدت هراس از آینده دارند و نمی دانند چه در انتظارشان است. این بلاتکلیفی و نبود امید موجب شده تا وضعیت نامناسبی حاکم شود. در مجموع باید گفت چون از نظر مدیریت در کشورمان دچار ضعف های بسیاری هستیم نهایتاً گرانی های غیرمنطقی را نیز شاهد خواهیم بود.

 

* به نظر شما بازگشت محدودیت ها موجب بحرانی تر شدن اوضاع اقتصادی نمی شود؟

 

اخیرا مسؤولان اعلام کردند که اگر آمارهای ابتلاء به کرونا همین طور صعودی باشد به ناچار برخی محدودیت‌ ها مجدد ایجاد خواهد شد. متأسفانه اکنون بالا بودن آمار مبتلایان به کرونا موجب شده تا در برخی استان ها وضعیت قرمز اعلام شود. پایتخت نیز در حال حاضر در وضعیت هشدار قرار دارد و شلوغی سطح شهرها به نگرانی در خصوص گسترش شیوع کرونا دامن می زند.

چاره ای جز بازگشت محدودیت ها و تعطیلی برخی مشاغل پرخطر وجود ندارد. سلامت مردم باید اولویت همه تصمیمات و برنامه ریزی ها باشد.

نباید مسائل اقتصادی، سلامتی مردم را تحت تأثیر قرار دهد و به دلیل بازگشت رونق و فرار از رکود حاصل شده جان مردم را در مخاطره قرار دهیم. سلامت جامعه با ارزش تر از هر چیز است و نمی توان به سادگی از کنارش عبور کرد. تعطیلی مشاغل، اتفاق خوبی نیست اما در حال حاضر تنها چاره ای که برای مان باقی مانده همین است؛ به ویژه مشاغل پرخطر که امکان شیوع کرونا را چندین برابر می کنند. از تعطیلی کسب و کارها استقبال نمی کنم اما به واقع باید گفت چاره دیگری باقی نمانده است. میزان ابتلاء به کرونا رو به رشد است و باید مانع از این روند صعودی خطرناک شد. مردم نیز باید رعایت کنند و تا حد امکان برای امور غیرضروری از منزل خارج نشوند. در محل کار و محیط های عمومی حتماً از ماسک استفاده کنند تا این زنجیره ابتلاء به ویروس کرونا قطع شود. هم چنین از حضور در محل های شلوغ باید پرهیز کنند. اگر همه با هم کمک کنیم که کرونا ضعیف شود شرایط قبل بازمی گردد و نگرانی از بابت تعطیلی مجدد و بازگشت محدودیت ها وجود نخواهد داشت. اگر تصمیم قطعی و جدی برای بازگشت محدودیت ها وجود دارد، باید دولتمردان به فکر رفع مشکلات اقتصادی مردم باشند و به حمایت از اقشار ضعیف جامعه بپردازند. مردم طی ماه های اخیر به شدت تحت فشار مالی بوده‌اند و باید دولت با اعطای کمک های مالی تا حدی معیشت آسیب دیده مردم را ترمیم کند.