کد خبر : 250042 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۹ تير - 16:06
بالا رفتن احتمال سقط جنین در بارداری های با فاصله کم منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- مطالعات بسیاری در خصوص عملکرد متعادل کننده فیزیولوژیکی سیستم ایمنی بدن مادر در بارداری صورت گرفته که حاکی از آن است که سیستم ایمنی بدن مادران در بارداری متوالی و با فاصله کم به شدت ضعیف می شود و این امر ریسک سقط جنین را در آن ها افزایش می دهد.

هم چنین نتایج این پژوهش نشان از آن دارد که در صورت عدم سقط جنین نیز مادرانی که با فاصله کم اقدام به بارداری می کنند قدرت بدنی شان کاهش می یابد و تحمل این دوران برای شان به شدت سخت می شود.

محققان و پزشکان در تلاش جدی برای شناسایی علل سقط جنین و سایر عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس هستند.

دکتر "وای" در این خصوص می گوید: ما در سطح سلولی و مولکولی نمی دانیم چه عواملی باعث سقط جنین یا زایمان زودرس می شود، اما به دنبال پاسخگویی به سؤالات اساسی مرتبط با سلامت مادران باردار هستیم.

تحقیقات دکتر "وای" بر نحوه تغییر سیستم ایمنی در دوران بارداری و اختلالات ایمونولوژیکی مرتبط با عوارض حاملگی متمرکز شده است. دانشمندان از مدل های حاملگی حیوانات استفاده می كنند به گونه ای كه متغیرها در ارزیابی تفاوت در نتایج حاملگی انسان از جمله سن مادر، تنوع ژنتیکی بین والدین و تعداد بارداری های قبلی به درستی ارزیابی می شوند.

سیستم ایمنی بدن مادر در دوران بارداری تغییر می کند تا از سقط شدن جنین توسط بدن جلوگیری شود. این یک تعادل ایمونولوژیک ظریف است که اگر مختل شود، می تواند باعث سقط جنین شود.

دکتر "وای" پس از تحقیقات بسیار دریافت که متأسفانه این تعادل ایمونولوژیک اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض محیط زیست یا تغییرات فیزیولوژیکی منجر به عوارضی هم چون سقط می شود.

تیم پزشکی دکتر "وای" با انتشار گزارشی مبنی بر این كه سیستم ایمنی زنان در بارداری اول و دوم بسیار متفاوت عمل خواهد کرد، به این نتیجه رسیدند که به تناسب این تفاوت در قوت بدن مادران باردار، احتمال سقط جنین نیز افزایش می یابد.

دکتر "وای" محقق اصلی این مطالعه توضیح داد: سیستم ایمنی بدن در حاملگی های اول و بعدی بسیار متفاوت عمل می کند و درک این تفاوت ها می تواند منجر به بهبود روش های درمانی شود که باعث ایجاد اختلالات ایمونولوژیکی منحصر به فرد در بارداری های اول و بعد می شوند.

این مطالعه نشان می دهد که مسیرهای ایمنی بدن که باعث ایجاد یک حاملگی سالم اول می شوند، همان مسیری نیستند که باعث حاملگی های بعدی می شوند.

به بیان دیگر 2 پروتئین (PD-1) و (LAG-3) توسط آن چه سلول های حافظه (T) نامیده می شوند، به سلول ها یادآوری می کنند که در بارداری های بعدی مجدداً در برابر جنین مقاومت کنند.

"جرمی کیندر" همکار تحقیقاتی در آزمایشگاه دکتر "وای" در این خصوص گفت: اختلالات مولکولی که باعث خنثی سازی تأثیر این پروتئین ها می شود باعث فعال شدن سلول های (CD8 + T) خاص جنین و نهایتاً موجب سقط جنین در بارداری های بدون فاصله می شود.

 

دوشنبه ۲۹ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با ۹ تیر ۱۳۹۹)