کد خبر : 249892 تاریخ : ۱۳۹۹ جمعه ۶ تير - 13:04
نرم کننده های عضلانی گزینه ایمنی برای کنترل درد نیستند منبع: مدیکال اکسپرس/ ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- طبق تحقیقات جدید محققان دانشکده پزشکی "پرلمن" در دانشگاه پنسیلوانیا، مراجعه بیماران به مطب ها برای تجویز مداوم داروهای شل کننده عضلات از 2005 تا 2016 (برابر با 1384 تا 1395) 3 برابر شده است.

علاوه بر این، در سال 2016 (برابر با 1395) تقریباً 70 درصد از بیماران که شل کننده های عضلانی تزریق می کردند به طور همزمان یک ماده مخدر دیگر نیز برای آن ها تجویز می شد که این ترکیب بسیار خطرناک بود.

در حال حاضر نیز شل كننده های عضلانی به طور نامتناسب به بزرگترها تجویز می شوند و با وجود رهنمودهای ملی و هشدارهای پزشکان، اما همواره این داروها مورد استقبال مردم قرار دارند.

مطالعات کمی در مورد اثربخشی و ایمنی کوتاه مدت شل کننده های عضلات وجود دارد و تقریباً هیچ گونه اطلاعاتی در مورد اثرات طولانی مدت آن ها وجود ندارد، بنابراین بسیار نگران کننده است که بیماران و به خصوص افراد مسن تر از این داروها برای مدت طولانی استفاده کنند.

"چارلز لئونارد" استادیار اپیدمیولوژی گفت: شل کننده های عضلانی داروهایی هستند که سال ها پیش برای درمان کوتاه مدت اسپاسم عضلانی و کمردرد تصویب شده و امروزه بدون شواهد خوب برای درمان درد مزمن و سایر شرایط استفاده می شود.

توصیه های پزشکان، عموماً استفاده از این داروها را محدود می کند. زیرا مصرف بیش از حد آن برای اسپاسم عضلانی می تواند عوارض جانبی جدی از جمله ریزش، شکستگی، وابستگی و… ایجاد کند.

با وجود این نگرانی ها، لئونارد و همکارانش این فرضیه را مطرح کرده اند که رو به رشد همه گیر مواد افیونی ممکن است پزشکان را به تجویز شل کننده های عضلانی به عنوان جایگزین برای مواد افیونی برای مدیریت طولانی مدت درد استفاده کند.

لئونارد افزود: علاوه بر اثرات سوء احتمالی، شل کننده های عضلانی ممکن است در درمان درد از داروهایی مانند تیلنول یا (Advil) مؤثر واقع نشوند. مطالعات گذشته نشان از آن دارد که شل کننده های عضلانی نسبت به داروها در کاهش درد بیماران مؤثرتر بوده اند. وی مطرح کرد: برای تعیین اطلاعات دقیق تر درباره اثرات شل کننده های عضلانی، تحقیقات بیشتری لازم است؛ به ویژه هنگامی که برای مدت زمان طولانی تری مورد استفاده قرار گیرد. چرا که استفاده از آن ها بسیار گسترده است. علاوه بر این، پزشکان برای مدیریت درد بیماران به گزینه های بهتر و ایمن تری نیاز دارند.

لئونارد گفت: جای شل کننده های عضلانی در درمان واقعاً محدود است. بر اساس اکثر دستورالعمل ها آن ها به طور معمول به عنوان روش های خط دوم یا سوم محفوظ هستند.

 

جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با ۶ تیر ۱۳۹۹)