کد خبر : 249886 تاریخ : ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير - 16:18
سبک فرزندپروری چالش برانگیز، اما مبتنی بر حمایت موجب رشد کودکان می شود منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- وقتی شخصی در مورد فرزندپروری صحبت می کند، تصویری از مادر حساس ، دلسوز - اما نه پدر - در پاسخ به نیازهای عاطفی کودک خردسال ، اغلب به ذهن می رسد.

تحقیقات در مورد پدرها از دیرباز حاکی از آن است که مردان ممکن است با فرزندان خود تعامل متفاوتی داشته باشند و گاهی اوقات کودک را تحت فشار قرار می دهند تا خطرات را به آن ها بیاموزد و هم چنین در مواجهه با ناامیدی، آن ها را ترغیب به ادامه زندگی کند.

بر اساس یک مطالعه جدید در دانشگاه میشیگان، کودکان ممکن است به هر دو سبک فرزندپروری احتیاج داشته باشند؛ به این معنا که هم با چالش خطرات، اکتشاف و یادگیری از دنیای اطراف آشنا شوند و هم این که در هنگام مراقبت مورد محبت و پشتیبانی والدین خود قرار گیرند.

"جویس لی" روان شناس و همکارانش تحقیقات بسیاری روی این موضوع داشتند که آیا سبک تربیتی چالش برانگیز در کنار پشتیبانی و حمایت پدران و مادرها از رشد فرزندان شان سودمند است؟

در این راستا پروژه (Building Strong Families) را که شامل نمونه های نژادی متنوع از 672 والدین کم درآمد با کودکان پیش دبستانی بود، مورد پژوهش قرار دادند.

رفتارهای والدین در جلسات بازی پدر-کودک و مادر-کودک مشاهده شد و سپس رشد اجتماعی و حرکات اجتماعی کودکان و مهارت های زبانی توسط محققان مورد بررسی قرار گرفت.

نتیجه حاصل شده این بود که پدر و مادرها را می توان در یکی از سه گروه تربیتی قرار داد: حمایت کننده، مزاحم و چالش برانگیز، اقتدارگرا.

بسیاری از والدینی که از سطح پایین اجتماعی و تحصیلی برخوردار بودند معمولا در زمره والدین اقتدارگرا قرار گرفتند و نسبت به عواطف کودک شان بی توجه بودند.

محققان خانواده هایی که در آن ها پدران و مادران از سبک های مشابه یا متفاوتی از فرزندان استفاده می کردند را مقایسه کردند.

آن ها به این نتیجه دست یافتند که کودکان در خانواده هایی با پدران به چالش کشیده (هدایت کننده) در مقایسه با کودکانی که دارای پدر و مادرهای حمایتی هستند تفاوت های رفتاری چندانی ندارند، اما كودكان با مادران و پدران حامي، بالاترين نمره را در مهارت هاي زبان کسب کردند.

هنگامی که والدین شیوه فرزندپروری چالش برانگیز و هدایتی را انتخاب می کنند و به نوعی یک رابطه خوب میان والد و کودک برقرار می شود، ممکن است فرزندان مایل باشند که برخی از خطرات را تجربه کنند و به چالش های پیش روی خود نگاهی داشته باشند و والدین به آن ها اعتماد خواهند کرد و مورد حمایت قرار خواهند داد؛ به این ترتیب کودکان در چنین خانواده هایی بهتر رشد و تربیت خواهند یافت.

تمرکز بر سبک فرزندپروری سنتی که در آن نشانه ای از تعامل مادرانه و کودکانه با محوریت مثبت و محبت آمیز نیست در شرایط کنونی و در جامعه فعلی پاسخگو نیست.

 

چهارشنبه ۲۴ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با ۴ تیر ۱۳۹۹)