کد خبر : 249812 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير - 19:49
فضای مجازی و مجلس محافظه کاران فرهاد قنبری / کنشگر اجتماعی

نوآوران آنلاین- نمایندگان مجلس جدید شرایطی را تجربه می کنند که قبل از آن آشنایی چندانی با آن نداشتند و آن بازتاب تک تک سخنان آنان در فضای مجازی است.

آزمون و محک عمومی قرار گرفتن هر روزه رفتارها و گفتارهای سیاستمداران اتفاقی بود که قبل از این فقط دولت روحانی و مجلس دهم آن را تجربه کرده بود؛ اما حالا برای اولین بار طیف محافظه کار هم که یکی از نهادهای اداری کشور را به عهده گرفته با چنین تجربه ای مواجه می شود و برایش تازگی دارد.

تمجید و شعرخوانی برای رئیس مجلس، طرح دو فوریتی تغییر نام فرودگاه، طرح ختم قرائت قرآن در مجلس، عکس ناهار خوردن رئیس مجلس با سایر نمایندگان، اعتبارنامه تاجگردون، طرح ازدواج اجباری، افزایش جمعیت و ارتباط آن با کاهش آی کیوی ایرانیان، اشتباه کلامی رئیس مجلس در "ماده" و "اصل" و مجازی ستیزی "دهنویه" و... نمونه های از واکنش های فضای مجازی به سخنان نمایندگان در همین روزهای ابتدایی آغاز به کار مجلس یازدهم است.

این تجربه جدید برای این جریان سیاسی به نظر باعث سکوت و یا دقت بیش‌تر آن ها در کنش ها و سخنان شان را در پی خواهد داشت. حالا کم کم نمایندگان جدید متوجه خواهند شد که دیگر مانند مجلس هفتم و هشتم و نهم به راحتی نمی توانند هر طرح و عریضه ای را مطرح کرده و به سلامت از آن گذر نمایند.

در میان دولت ها هم این دولت روحانی است که به عنوان اولین تجربه نظارت هر روزه از سوی افکار عمومی مواجهه است و هر سخن و رفتار و گفتار رئیس جمهور و اعضاء هیات دولت و هر اتفاقی اعم از گرانی کالاها، سقوط هواپیما، آتش سوزی سانچی و جنگل ها، سیاست خارجی، گسترس ویروس کرونا، قرارداد ویلموتس، بندهای بودجه و... به بحث و تبادل نظر عمومی گذاشته می شود. مسأله ای که تأثیر آن را در کاهش محبوبیت و انتقادات فراوان از دولت را به هیچ وجه نباید نادیده انگاشت.

کافی ست تصور کنیم اگر چنین دستگاه نظارتی عمومی در زمان دولت احمدی نژاد بر قرار بود و مردم رفتارها و کردارها و اعمال احمدی نژاد و دولتش را هر روزه مورد سنجش قرار داده و قضاوت می کردند...!