کد خبر : 249791 تاریخ : ۱۳۹۹ دوشنبه ۲ تير - 17:37
نقش میکروب ‌های پروبیوتیکی روده در ایجاد پارکینسون منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که در صورت پیشرفت منجر به ناتوان شدن افراد می شود و متأسفانه راهی برای جلوگیری از بروز این اختلال و یا درمان آن وجود ندارد.  
چندین سال قبل "هیکو براک" درخصوص اختلال پارکینسون گفته بود که نوعی اشکال غیر ارثی در روده انسان وجود دارد که عامل اصلی بروز این اختلال است.
"هیکو براک" این فرضیه را مطرح کرد که "پاتوژن" می تواند از سد مخاط روده عبور کرده و از طریق سیستم عصبی به مغز سرایت کند.
اخیراً دکتر "هایده پیامی" استاد عصب شناسی در دانشگاه آلاباما پس از تحقیق و پژوهش های بسیار به این نتیجه دست یافته است که پاتوژن های فرصت طلب در روده افراد مبتلا به (PD) یا همان پارکینسون وجود دارد که نقش مؤثری در ابتلای افراد در سنین بالا به پارکینسون ایفا می کند.
وی افزود: این پاتوژن های فرصت طلب می توانند به روده انسان نفوذ کنند و حتی در آن جا رشد یابند و در میانسالی نقش مؤثری در ابتلای افراد به اختلال پارکینسون ایفا کنند.  
دکتر "هایده پیامی" در تأیید علمی این فرضیه خود چنین عنوان می کند: پس از پژوهش روی بیماران دارای اختلال پارکینسون به این نتیجه رسیده است که بافت روده در این افراد دچار آسیب شده است. با توجه به این موضوع و مطالعات صورت گرفته می توان به یقین گفت علت اصلی بروز اختلال پارکینسون، وجود نوعی پاتوژن های فرصت طلب در روده است که به طور معمول مشکلی در زندگی فرد ایجاد نمی کنند و زیانی ندارند، اما در برخی موارد حساس در صورت بروز کوچک ترین عفونت در روده می توانند خطرساز شوند.
دکتر "هایده پیامی" پژوهش های بسیاری پیرامون شناسایی میکروارگانیسم های بدن در افراد دچار اختلال پارکینسون داشت و به این نتیجه دست یافت که سه عامل میکروبی شامل: میکروب های بیماری زای فرصت طلب، اسیدهای چرب و میکروب ‌های پروبیوتیکی روده در بروز این اختلال نقش ایفا می کند.
البته وی معتقد است که باید تحقیقات گسترده ای بر روی افراد بیشتر صورت گیرد تا بتوان قاطع تر اعلام کرد که وجود نوعی پاتوژن ها در روده موجب بروز اختلال عصبی پارکینسون می شود.

دوشنبه ۲۲ ژوئن ۲۰۲۰
(برابر با ۲ تیر ۱۳۹۹)