کد خبر : 249760 تاریخ : ۱۳۹۹ يکشنبه ۱ تير - 18:03
ظهور علائم اولیه ابتلاء به دیابت در 8 سالگی منبع: مدیکال اکسپرس / ترجمه: روزنامه نوآوران

نوآوران آنلاین- طبق مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه "بریستول" صورت گرفته مشخص شده است که علائم اولیه مستعد بودن فرد به دیابت در سن 8 سالگی ظهور می کند.

این تحقیق به بررسی اثر نمره خطر ژنتیکی در ایجاد دیابت نوع دوم پرداخته و بیش از 4000 کودکان را مورد آزمایش قرار داده است.

محققان اطلاعات ژنتیکی را با رویکردی به نام "متابولیسم" که شامل اندازه گیری بسیاری از مولکول های کوچک در نمونه خون است، ترکیب کردند تا الگوهای مشخصی را برای مراحل اولیه توسعه دیابت نوع دوم مشخص کنند.

دکتر "جوشوا بل" یکی از محققان برجسته در این رابطه می گوید: ما می دانستیم که دیابت یک شبه ایجاد نمی شود. آن‌چه که نمی دانستیم این است که در اوایل زندگی اولین علائم فعالیت بیماری چگونه دیده می شود و این علائم اولیه به چه شکلی به نظر می رسند. از نظر ژنتیکی افراد مستعد ابتلاء به دیابت نوع دوم در کودکی نیز علائمی دال بر بالا بودن قند خود در کودکی داشته اند.

وی گفت: دیابت در سنین بالاتر شایع است، اما ما علائم حساسیت به بیماری را خیلی زودتر و در سنین 8 سالگی می توانیم ببینیم و این نکته خیلی مهم است بیماری های این چنینی را بتوانیم زودتر تشخیص دهیم.

این مطالعه در بین جوانانی انجام شد که عموماً عاری از دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن بودند تا ببینند که در ابتدای زندگی اثرات مستعد ابتلا به دیابت بزرگسالان چقدر مشهود می شود.

نتایج پژوهش ها حاکی از آن است که انواع خاصی از کلسترول(HDL)  در 8 سالگی قبل از افزایش سایر انواع کلسترول از جمله (LDL)  کاهش و التهاب و اسیدهای آمینه نیز در سن 16 و 18 سال افزایش می یابد و این اختلالات در بزرگسالی منجر به بروز برخی بیماری ها می شوند.

دکتر"بل" گفت: ما در مورد اثرات حساسیت صحبت می کنیم نه خود بیماری بالینی. این بدان معنا نیست که جوانان در حال حاضر به دیابت بزرگسالان مبتلا هستند، بلکه آن ها دارای تفاوت هایی هستند که نشان می دهد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهند بود.

 

یک شنبه ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰

(برابر با اول تیر ۱۳۹۹)