کد خبر : 249724 تاریخ : ۱۳۹۹ شنبه ۳۱ خرداد - 19:05
قیمت هایی که سر به فلک می کشند مرتضی افقه / استاد دانشگاه

نوآوران آنلاین- هر گونه رشد قیمت در اقتصاد باید دلیل منطقی داشته باشد و نباید شرایط این گونه شود که همین طور قیمت ها سر به فلک بکشند.

در شرایط کنونی دلیل قانع کننده ای برای جهش قیمت ها وجود ندارد.

وقتی رکود سراسر اقتصاد ایران را فرا گرفته است و مردم نیز توان خرید ندارند افزایش قیمت ها به رکود بیشتر دامن می زند و زندگی مردم را در شرایط سخت تری قرار می دهد.

در این میان مسؤولان وزارت صنعت باید وارد میدان شوند و اجازه ندهند که دلالان بازار را به سمت و سویی که خود تمایل دارند هدایت کنند. طبیعی است که سودجویان برای تأمین منافع خود بازار را دچار اخلال خواهند کرد.

ناظران تنظیم بازار باید با رصد مداوم قیمت ها شرایطی را ایجاد کنند که هیچ کس جرأت تخطی نداشته باشد و فکر بر هم زدن اقتصاد خانوارها از طریق تحمیل گرانی بر آن ها را به ذهنش خطور نکند.

اگر قرار باشد اقتصاد ایران را عده ای دلال کنترل کنند و قیمتگذاری توسط آن ها صورت بگیرد، مردم ما اقتصادشان بدتر از قبل خواهد شد و قادر به ادامه زندگی با این وضعیت نخواهند بود.

تا حدی رشد قیمت ها در صورت وجود عللی هم چون افزایش هزینه های تولید طبیعی است، اما اگر قرار باشد به طور بی رویه قیمت ها سر به فلک بکشند و هیچ مقام مسؤولی نیز در این زمینه اقدامی نکند، باید منتظر عواقب جبران ناپذیر آن باشیم؛ عواقبی که مشخص نیست تا چه زمانی گریبان اقتصاد ما را خواهد گرفت و باید چه سیاستی در پیش گرفته شود تا فشار بر مردم کاهش یابد و تأثیر فعالیت های سودجویان خنثی شود.

تأمل پیرامون این نکته ضروری است که هر گونه افزایش قیمت مواد غذایی موجب کوچک شدن سبد اقتصاد خانوار می شود و سرپرستان خانوار در برابر فرزندان شان شرمنده تر می شوند.

مسؤولان باید با رصد اوضاع و کنترل بازار شرایطی را ایجاد کنند که مردم ما محتاج عادی ترین نیازهای ضروری زندگی شان نباشند.